بیماری کلیه پلی کیستیک
کلیه پلی کیستیک، علت، علائم و عوارض آن
مهر 22, 1402
سنگ حالب
سنگ حالب، علائم، درمان و پیشگیری از آن
مهر 22, 1402

انزال دردناک، علائم، علت و درمان

  • انزال دردناک می تواند در نتیجه اختلالات پروستات، داروها، عفونت های مقاربتی و موارد دیگر رخ دهد. در برخی موارد، درد ممکن است مانند یک احساس سوزش باشد. برخی از مردان وقتی انزال دردناک را تجربه می کنند، احساس خجالت می‌کنند، اما این یک علامت نسبتاً رایج است. این عارضه قابل درمان است و می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر مانند تورم و التهاب پروستات (پروستاتیت) باشد. بین 1 تا 10 درصد از مردان انزال دردناک را تجربه می کنند. 

    در این مقاله علائم و علل انزال دردناک را به همراه اقداماتی که می توان برای درمان آن انجام داد، بررسی می کنیم.

    علائم انزال دردناک

    درد ممکن است در حین یا پس از انزال ایجاد شود و ممکن است این درد در ناحیه آلت تناسلی، مثانه یا رکتوم احساس شود. علائم انزال دردناک در افراد مختلف، متفاوت است. همچنین به مرور زمان این علائم ممکن است تغییر پیدا کنند.

    به طور کلی این علائم عبارتند از:

    • درد در حین یا بلافاصله پس از انزال
    • درد در آلت تناسلی یا اطراف آن، مثانه یا رکتوم
    • دردی که اندکی قبل یا بعد از انزال شروع می شود
    • درد در هنگام ادرار، به خصوص بلافاصله پس از انزال

    درد ممکن است از چند دقیقه تا 24 ساعت پس از انزال ادامه داشته باشد و این درد می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد.

    علت انزال دردناک

    در اکثر مردان، درد هنگام انزال نشان دهنده یک بیماری است. انزال دردناک می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ذیل به شرح هر یک از آن ها می پردازیم:

    1) اختلالات و مشکلات پروستات

    درد هنگام انزال ممکن است مربوط به مشکلات پروستات باشد. پروستاتیت یا تورم و التهاب پروستات نیز یکی از دلایل رایج این عارضه است.

    بیشتر متون پزشکی در مورد انزال دردناک بر مشکلات پروستات تمرکز دارد. پروستاتیت یکی از علل شایع است. این تورم اغلب به دلیل عفونت پروستات است. پروستاتیت همچنین می تواند ناشی از مسائل دیگری مانند آسیب عصبی یا  عفونت دستگاه ادراری  (UTI) باشد که به پروستات آسیب می رساند. بیماری هایی نظیر دیابت نیز می تواند باعث ابتلا به پروستاتیت گردد.

    هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که باعث بزرگ شدن پروستات می شود نیز ممکن است بر انزال تأثیر بگذارد. مردان مبتلا به BPH همچنین ممکن است ادرار دردناک یا دشوار یا تکرر ادرار را نیز تجربه کنند.

    سایر مشکلات پروستات، از جمله جراحی پروستات و  سرطان پروستات نیز می تواند باعث درد هنگام انزال شود.

    پروستاتیت عامل انزال دردناک

    2) عوارض مصرف دارو

    برخی از داروها می توانند باعث انزال دردناک شوند. داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث ایجاد طیفی از مشکلات جنسی، از جمله تغییر در میل جنسی،  اختلال نعوظ  (ED) و  انزال دردناک شوند .

    3) مشکلات روحی و روانی

    افسردگی،  اضطراب و  استرس می توانند زندگی جنسی مردان را تغییر دهند. مشکلات عاطفی در یک رابطه ممکن است به صورت علائم فیزیکی، از جمله انزال دردناک ظاهر شوند.

    4) مشکلات وزیکول سمینال

    وزیکول منی غده ای است که در آن اسپرم با مایعات دیگر مخلوط می شود تا منی بسازد. مشکلات مربوط به این غده، می تواند انزال را دردناک کند.

    5) پرتو درمانی به لگن

    پرتودرمانی لگن می تواند منجر به اختلال نعوظ و در نتیجه انزال دردناک گردد. البته این عوارض به صورت موقتی است و از بین می رود.

    6) عفونت های مقاربتی

    عفونت های مقاربتی  (STIs) می تواند انزال را دردناک کند. مردان ممکن است هنگام انزال، ادرار یا هر دو احساس سوزش کنند.

    7) اختلالات سیستم عصبی

    بیماری ها و اختلالاتی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، می تواند به اعصاب مرتبط با ارگاسم و انزال آسیب برساند. بیماری های مانند دیابت می تواند انزال را دردناک کند.

    همچنین برخی از آسیب های فیزیکی نیز می تواند به اعصاب آسیب برساند. مردانی که آسیب نخاعی دارند، ممکن است درد را هنگام انزال تجربه کنند.

    ادرار دردناک در نتیجه انزال دردناک

    برخی از افرادی که انزال دردناک را تجربه می کنند، ممکن است ادرار دردناک را نیز تجربه کنند. علت این وضعیت می تواند یکی از عوامل زیر باشد:

    • پروستاتیت
    • BPH
    • عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و تریکومونیازیس

    بسیاری از اعصاب و بافت ها هم در انزال و هم در ادرار نقش دارند. در نتیجه، هر گونه آسیب یا عمل جراحی که این ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند منجر به انزال و ادرار دردناک شود.

    درمان انزال دردناک

    درمان انزال دردناک به علت آن بستگی دارد و پزشک بر اساس علت، بهترین روش درمانی را تجویز می نماید.

    معاینه با یک تاریخچه پزشکی کامل که شامل سؤالاتی در مورد سلامت روانی و روابط مرد است، شروع می شود . پزشک در مورد داروهایی که در حال حاضر و در گذشته توسط بیمار استفاده شده است و همچنین هرگونه سابقه فعلی یا قبلی بیماری های مقاربتی سوالاتی را می پرسد. در برخی موارد ممکن است پزشک آزمایش جامع برای تشخیص بیماری های مقاربتی را نیز تجویز نماید.

    معاینه پروستات، می تواند پروستاتیت، BPH و مشکلات دیگر پروستات را ارزیابی کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) انجام دهد. این ماده در مردان مبتلا به برخی بیماری های پروستات از جمله سرطان پروستات افزایش می یابد.

    پزشک ارولوژی بر اساس علت انزال دردناک از روش های درمانی متفاوتی استفاده می نماید که این روش های درمانی عبارتند از:

    • آنتی بیوتیک  برای درمان عفونت پروستات یا STI
    • اگر عوارض مصروف دارو باعث ایجاد انزال دردناک شده باشد، داروها را عوض می کند
    • جراحی برای درمان سرطان پروستات و سایر مشکلات پروستات
    • صحبت با یک روانشناس به جهت روان درمانی و تغییر سبک زندگی برای بهبود مشکلات احساسی و عاطفی
    • تمرینات کف لگن برای تقویت عضلات درگیر در انزال
    • تجویز داروهای ضد درد
    • تجویز داروهای شل کننده عضلات

    عامل آسیب عصبی ممکن است برگشت ناپذیر باشد، اما پزشک تمام سعی خود را برای درمان علت زمینه ای آن انجام می دهد تا از بدتر شدن آسیب عصبی جلوگیری نماید.

    عوارض انزال دردناک

    انزال دردناک خطرناک نیست، اما می تواند باعث ضعیف شدن کیفیت زندگی مرد گردد. از عوارض انزال دردناک می توان به از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، احساس شرمندگی و اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و نگرانی هایی در زمینه باروری اشاره کرد.

    سخن پایانی

    اگرچه انزال دردناک به خودی خود خطرناک نیست، اما برخی از شرایطی که باعث آن می شوند، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد بیمار با شریکئ زندگی اش شود. از این مردانی که انزال دردناک را تجربه می کنند باید به پزشک و متخصص ارولوژی جهت درمان مراجعه نمایند. درمان زودهنگام می تواند از بدتر شدن بیماری زمینه ای جلوگیری کند. در بسیاری از موارد، علت هم به راحتی قابل درمان است.

    صحبت با پزشک به دور از احساس خجالت و شرمندگی باعث بهبود زندگی جنسی مرد و کاهش درد وی می شود. یاید توجه داشت که عدم درمان انزال دردناک، سبب تشدید درد در هنگام انزال و همچنین بدتر شدن بیماری زمینه ای می شود. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    4 دیدگاه

    1. وحید گفت:

      من دقیق زمان ارضاشدن ک آب منی میخاد بیاد احساس میکنم بجاش ادرارم میخاد بیاد اما وقتی باعجله سمت توالت میرم میبینم ادرار نیست فقط آب منی هست… ممنون میشم علتشو بفرمایید. شماره تلفنم رو میزارم چون ایمیل و….ندارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *