عفونت کلیه، علائم، علت و درمان
کیست بیضه یا اسپرماتوسل
اردیبهشت 2, 1403

هزینه درمان پروستات با بخار آب و جراحی رزوم

• درمان پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم یک روش غیرتهاجمی برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH)می باشد. این روش با تزریق بخار آب و انرژی حرارتی باعث خشک شدن و از بین رفتن سلول های پروستات و در نتیجه کوچک شدن پروستات می گردد.

هیپرپلازی یا بزرگی خوش خیم پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یک بیماری شایع اورولوژی است که با افزایش تدریجی اندازه غده پروستات ایجاد می شود. مردان با ورود به میانسالی و سنین بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند. در بخش زیادی از بیماران BPH، بزرگ شدن پروستات باعث انسداد در مجرای خروجی مثانه و در نتیحه اختلال در ادرار کردن می گردد. همچنین بزرگی پروستات می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی فرد بیمار گردد.

بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

پزشک و جراح اورولوژی بر اساس شدت بیماری و بزرگ شدگی پروستات، بهترین روش درمانی را برای بیمار تجویز می نماید. روش درمانی می تواند شامل روش غیرجراحی درمان دارویی و روش جراحی باشد. در مراحل اولیه رشد پروستات، پزشک درمان دارویی را برای کنترل سرعت رشد پروستات تجویز می نماید که تا حدودی علائم بیمار را کاهش و تسکین می دهد. روش دارو درمانی می تواند با عوارضی مانند افت فشار خون و کاهش عملکرد جنسی همراه باشد. در موارد شدیدتر پزشک روش جراحی را برای بیمار تجویز می نماید. روش جراحی خود شامل 2 روش جراحی برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار TURP و جراحی پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم می باشد که در این مطلب به شرح بهترین روش درمان بزرگی پروستات می پردازیم.

بهترین روش درمان بزرگی پروستات

درمان پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم بهترین و قطعی ترین روش درمان پروستات می باشد. احتمال بروز عوارضی مانند اختلال نعوظ، خونریزی و عوارض بیهوشی در این روش بر خلاف 2 روش دیگر (دارو درمانی و جراحی) بسیار پایین است. به عبارت دیگر درمان پروستات با بخار آب کم عارضه ترین روش درمان بزرگی پروستات می باشد.

این روش درمانی از سال 2016 در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته گواهی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا) را دریافت کند. اما در ایران این روش یک روش جراحی جدید و نوین می باشد که در زمستان سال 1402 وارد کشور شده است.

جراحی پروستات با بخار آب رزوم

جراحی پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم

جراحی پروستات با دستگاه رزوم، با اینکه جزو روش های جراحی محسوب می شود، اما باید توجه داشت که یک روش جراحی کم تهاجمی و سرپایی است که بیمار می تواند پس از عمل راه برود و به خانه برگردد.

جراح در ابتدا از بیمار می خواهد که مثانه اش را تخلیه کند. سپس با بی حس کردن موضعی مجرای ادرار و پروستات، یک سوزن بلند و نازک را از طریق مجرای ادرار به هسته پروستات وارد می کند. بخار آب از طریق سوزن جمع شونده به پروستات تزریق می شود و باعث خشک شدن سلول های پروستات و از بین رفتن آن ها می گردد و در نتیجه منجر به کوچک شدن پروستات می گردد(همانند میوه ای که وقتی خشک می شود، کوچک تر می شود).

مزایای جراحی پروستات به روش رزوم

مزیت های درمان پروستات به روش رزوم Rezum با توجه به اینکه جراحی سرپایی و کم تهاجمی است، عبارتند از:

1. رزوم روش جراحی سرپایی است که بیمار بلافاصله پس از عمل می تواند راه برود و به خانه بازگردد. به عبارت دیگر این روش درمانی، دوره نقاهت و بستری ندارد.
    2. از آنجایی که این عمل با بی حسی انجام می شود، عوارض بیهوشی ندارد.
    3. هیچگونه برش یا خراشی در داخل یا خارج بدن انجام نمی شود که باعث می شود این روش جراحی هچگونه عوارضی بابت خونریزی و آمبولی نداشته باشد.
    4. بر خلاف روش درمان دارویی و تراشیدن پروستات، رزوم هیچگونه تاثیری بر عملکرد جنسی بیمار ندارد.
    5. این روش درمان قطعی بزرگی پروستات است که باعث می شود علائم بزرگی پروستات دیگر برنگردد. در موارد نادر و در صورت بازگشت علائم بزرگی پروستات، می توان مجددا از این روش برای درمان آن استفاده کرد.

قیمت و هزینه درمان پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم

با‌توجه‌ به اینکه دستگاه رزوم و لوازم مصرفی آن وارداتی می باشد، هزینه استفاده از آن با توجه به نرخ ارز بالا می باشد. با توجه به اینکه این روش درمانی به تازگی وارد ایران شده است، هزینه های آن تحت پوشش بیمه نمی باشد. با توجه به مزایای این روش درمانی که یک جراحی سرپایی است و دوره نقاهت و بستری ندارد و همچنین هیچگونه عوارضی بر عملکرد جنسی فرد بیمار ندارد، صرف هزینه را برای آن معقول می کند. هزینه درمان پروستات با بخار آب به کمک دستگاه رزوم در مجموع حدود 170 الی 200 میلیون تومان می باشد. این هزینه شامل دو قسمت می باشد :

۱. هزینه ی خرید تفنگ یا همان کیت دستگاه که یکبار مصرف بوده و در حال حاضر چیزی در حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان است. ( زیرا تفنگ دستگاه یکبار مصرف بوده و قبل از جراحی باید توسط بیمار از داروخانه تهیه شود تا به بیمار نوبت جراحی داده شود. )

۲. هزینه ی دستمزد دکتر و اتاق عمل و لوازم مصرفی و بیمارستان و … که طبق تعرفه در حدود ۳۰ میلیون تومان می باشد.

چرا کیت یا تفنگ دستگاه انقدر گران است ؟

تفنگ این دستگاه مهم ترین قسمت این جراحی می باشد که تکنولوژی ساخت بسیار پیچیده ای دارد. این تفنگ یکبار مصرف بوده و برای هر بیمار باید یک عدد تهیه شود. از طرفی قیمتی در حدود ۳ الی ۴ هزار دلار دارد که خوشبختانه با ارز دولتی و درمانی به مبلغ ۲۷ هزار تومان زیر نظر وزارت بهداشت وارد ایران شده است. به این معنی که قیمت آن به صورت آزاد بیشتر از ۲ برابر این قیمت خواهد بود.

آیا هزینه ی جراحی پروستات با بخار آب یا جراحی رزوم شامل بیمه یا بیمه ی تکمیلی میگردد ؟

همانطور که در بالا گفتیم هزینه ی این جراحی شامل ۲ قسمت می باشد. قسمت اول که هزینه ی تفنگ دستگاه است، شامل بیمه و بیمه ی تکمیلی نمی باشد، اما قسمت دوم که دستمزد دکتر و هزینه ی بیمارستان است، توسط برخی بیمه های تکمیلی پوشش داده خواهد شد.

هزینه درمان پروستات با بخار آب

1. حسن خ م گفت:

درود بر شما دکتر عزیز
      بحث هزینه ها نیست همین که یک نفر را از این بیناری مهلک نجات میدهید قابل ستایش است .
      سپاس از مهر و محبتتون و زحماتی که متحمل میشوید و قدردانی و سپاس از وارد کردن این دستگاه و از اینکه به فکر مردم کشورمون هستید 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

2. مهدی گفت:

با سلام و احترام،
      ضمن تشکر از جناب دکتر سید میر صادقی نسبت به خدمتی است که به هموطنان خود ارائه فرموده و میفرمایند عرض می نمایم..
      آنطور که نوشته ها را خواندم،گویای آن است که درمان با بخار، علاجی است کامل نسبت به کوچک شدن غده پروستات، بویژه اینکه (هیچگونه تاثیر منفی بر عملکرد جنسی بیمار ندارد!).
      لذا، لطف بفرمائید: آیا تضمینی نسبت به عدم تاثیر منفی بر عملکرد جنسی از جانب دکتر محترم به بیمار داده می شود؟
      ممنون

• دکتر میرصادقی گفت:

دوست عزیز تمامی جراحی ها در دنیا خطرات و درصد موفقیت دارند ، حتی زایمان و جراحی بینی ولی تو این جراحی ریسک و عارضه و عدم موفقیت خیلی خیلی در
        مقایسه با روش جایگزین که جراحی به روش تراشیدن پروستات از داخل هست پایینه