بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ‌
شب ادراری کودکان ، علت ها و درمان
شهریور 19, 1399

مثانه پرکار

• یکی از بیماری های شایع دستگاه ادراری هم در میان زنان و هم در میان مردان مثانه پرکار(overactive bladder) می‌باشد.
    بی اختیاری ادرار ، تکرر ادرار و احساس فوری به دفع ادرار و… از جمله نشانه‌های این بیماری می‌باشد.
    سنگ کلیه یا مثانه ، عفونت حاد مجرای ادراری ، بزرگ شدن پروستات و ….. از عوامل ایجاد این بیماری است.
    روش های درمانی متفاوتی برای این بیماری وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مثانه

مثانه بخشی از دستگاه ادراری می‌باشد که به شکل یک کیسه قبل از مجرای خروجی و بعد از حالب قرار دارد. کلیه با انجام عمل تصفیه ، مواد زائد را دفع می‌کند. مثانه این مواد زائد در خود نگه می‌دارد.
    عفونت ، سرطان ، افتادگی ، عصبی بودن مثانه و… از انواع بیماری های مربوط به این عضو مهم مجاری ادرار می‌باشد.

مثانه عضوی از دستگاه سیستم ادراری

مثانه پرکار چیست؟

اختلال در مثانه یا مثانه بیش‌ فعال باعث می‌شود فرد ناگهان نیاز شدیدی به دفع ادرار پیدا کند. همچنین ممکن است منجر به ادرار غیرارادی در فرد شود که به آن بی‌اختیار ادراری می‌گوییم. این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع می‌باشد. معمولاً خانم‌ها بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علت مثانه پرکار

بدون توجه به حجم ادرار ، ماهیچه های مثانه به صورت غیرارادی و بطور زودهنگام منقبض می‌شوند  و فرد بطور ناگهانی احساس شدید به دفع ادرار پیدا می‌کند.
    از دلایل  این عارضه  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بزرگ شدن پروستات
    سنگ کلیه
    سنگ مثانه
    تومور مثانه
    عفونت مجاری ادرار
    سکته
    مصرف بیش از حد کافئین و یا الکل
    و ………….

علائم مثانه پرکار

نیاز ضروری و غیرقابل کنترل به دفع ادرار
    بی اختیاری ادرار و دفع غیرارادی آن
    تکرر ادرار
    بیش از یک بار بیدار شدن در شب برای دفع ادرار
    و ….

بی اختیاری ادرار ، مشکلی خجالت آور

راه های تشخیص مثانه پرکار

راه های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد مانند:

آزمایش ادرار

پزشک برای پی بردن به اینکه بیمار دچار عفونت ادرار است یا خیر و یا خون در ادرار او وجود درد یا نه آزمایش ادرار را تجویز می‌کند.

سونوگرافی از مثانه

با این آزمایش پزشک به میزان ادراری که بعد از دفع ادرار در مثانه باقی می‌ماند پی می برد.

سیتوسکوپی

در این آزمایش پزشک لوله باریکی که به آن دوربین متصل است وارد مثانه می‌کند تا دیگر دلایل پرکاری مثانه را بررسی نماید.

تست نوار مثانه

با این تست می توان نحوه نگهداری و آزادسازی ادرار توسط این اندام‌ها را بررسی کرد. در این آزمایش سیستم ادرار ٬ مجرای ادرار ٬ میزان ادرار و مثانه بررسی می‌شود.

و…….

درمان

روش های درمانی متفاوتی برای درمان مثانه پرکار وجود دارد مانند روش های دارویی ، فیزیکی و جراحی و …..

درمان فیزیکی

با پیروی از یک برنامه سالم و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان به درمان این بیماری پرداخت مانند:

دود سیگار ماهیچه‌های مثانه را تحریک می‌کند و سرفه‌های ناشی از سیگار باعث ترشح ادرار می‌شود پس بهتر است سیگار ترک شود.از آنجایی که آب مثانه را تحریک نمی کند ، در طول روز 3 تا 4 لیوان آب بنوشید. از نوشیدنی‌های اسیدی و حاوی کافیین که باعث شدیدتر شدن پرکاری مثانه می‌شوند خودداری کنید. با کمک پزشک روش هایی را یاد بگیرید که به شما کمک کند تا ماهیچه‌های مثانه خود را کنترل کنید و بتوانید برای مدت طولانی‌تری ادرار را در مثانه خود نگه دارید.

سبک زندگی سالم

درمان دارویی

اگر با تغییر سبک زندگی و اعمال تغییراتی در آن بیماری درمان نشود پزشک احتمالا دارو تجویز کند. معمولا داروهایی تجویز می شوند که به آرام شدن ماهیچه‌های مثانه کمک می‌کنند. با مصرف این دار‌وها  می توان از منقبض شدن ماهیچه‌های مثانه هنگامی‌ که مثانه پر نیست جلوگیری کرد.

درمان دارویی مثانه پرکار

جراحی

در صورتی که بیمار با روش های درمانی بالا  بهبود پیدا نکند پزشک تصمیم به جراحی می گیرد. با عمل جراحی بهبود توانایی ذخیره‌ سازی مثانه بهبود پیدا می‌کند و فشار واردشده به آن کمتر می‌شود.
    عمل جراحی یا به صورت افزایش ظرفیت مثانه و یا به صورت برداشتم مثانه می‌باشد.

اگرچه این بیماری باعث سلب آرامش شما می‌شود و سطح زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد اما با پیگیری به موقع و درمان آن تحت نظر دکتر ارولوژیست می‌توان این بیماری را درمان کرد.

1. @rr1143a گفت:

سلام وقت بخیر
      جناب میرصادقی حضرتعالی جراحی بزرگ کردن آلت تناسلی نرمال هم دارید؟(هر روشی)
      ممنون امیری