سرطان کلیه: علائم، روش‌های درمان و ریسک فاکتورها
آبان 2, 1401
جراحی پروتز آلت
جراحی پروتز آلت مردان | آشنایی کامل با این جراحی
آبان 2, 1401

رادیکال سیستکتومی چیست ؟

  • رادیکال سیستکتومی

    روش برداشتن کل مثانه رادیکال سیستکتومی نامیده می‌شود. در مردان، این جراحی معمولا شامل برداشتن همزمان مثانه با پروستات و وزیکول‌های منی است. در زنان، معمولا جراحی شامل برداشتن همزمان مثانه و رحم، تخمدان ها، لوله‌های فالوپ و دیواره قدامی اژن است.

    این‌روش برای درمان سرطانی که به بافت عضلانی مثانه حمله کرده یا سرطان مثانه غیر تهاجمی عود کننده و غیر قابل تراشیدن انجام می‌شود. سیستکتومی جزئی، اگرچه به ندرت انجام می‌شود، اما برای برداشتن توده سرطانی در قسمت جدا شده مثانه استفاده می‌شود. سیستکتومی ساده (فقط برداشتن مثانه) ممکن است درمانی برای شرایط غیر سرطانی (خوش خیم) باشد.

    نوع جراحی رادیکال سیستکتومی و بازسازی محل ذخیره ادرار یا همان مثانه جدید به موارد زیادی از‌جمله سن ، بیماری های زمینه ای ، سلامت عمومی و توانایی بیمار و همراهان او در مراقبت‌های بهداشتی بستگی دارد.

    رادیکال سیستکتومی یک جراحی پیچیده است. این جراحی به جز خارج کردن مثانه و سایر ارگان هایی که پیشتر گفته شد، همراه با جراحی روده ها برای ساختن محل ذخیره ادرار هم می باشد. به همین دلیل است که گفته می‌شود سیستکتومی با خطرات زیادی همراه است.

    رادیکال سیستکتومی چیست
    رادیکال سیستکتومی

    این خطرات شامل موارد زیر هستند:

    1. خون ریزی
    2. لخته شدن خون در پا‌ها
    3. لخته‌های خونی که به ریه‌ها یا قلب می‌روند
    4. عفونت
    5. ترمیم نامناسب زخم
    6. آسیب به اندام‌ها یا بافت‌های مجاور

    به ندرت، مرگ ناشی از عوارض جراحی رخ میدهد. سایر خطرات مرتبط با محل ذخیره ادرار جدید که از روده ها درست شده است، بنا به روشی که به کار می رود متفاوت است؛

    اما عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد :

    1. کم‌آبی بدن
    2. اختلال در عملکرد کلیه
    3. عدم تعادل در مواد معدنی ضروری
    4. کمبود ویتامین B-١٢
    5. عفونت ادراری
    6. سنگ کلیه با داخل فضای ذخیره سازی ادرار که از روده ساخته شده است
    7. انسداد روده ها که اجازه نمی‌دهد غذا یا مایعات از روده عبور کند (انسداد روده)
    8. انسداد و تنگی حالب یا همان لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها خارج می‌کند.

    برخی از عوارض می‌توانند کشنده باشند یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. ممکن است برای اصلاح مشکلات به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.


    بیشتر بدانید : رادیکال پروستات چگونه عملی است؟


    عوامل موثر جراحی رادیکال برسیستکتومی

    قبل از جراحی رادیکال سیستکتومی، باید با جراح، متخصص بیهوشی و سایر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد سلامت خود و هر عاملی که ممکن است بر جراحی شما تاثیر بگذارد صحبت کنید. این عوامل، موارد زیر را شامل می‌شوند:

    1. شرایط پزشکی طولانی مدت
    2. آلرژی دارویی
    3. واکنش‌های قبل از بیهوشی

    همچنین باید با تیم جراحی موارد زیر را بررسی کنید:

    1. دارو‌های تجویزی
    2. ویتامین‌ها، دارو‌های گیاهی یا سایر مکمل‌های غذایی
    3. الکل
    4. سیگار
    5. نوشیدنی‌های کافئین دار

    اگر سیگار می‌کشید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

    رژیم غذایی و دارو‌ها قبل از جراحی رادیکال سیستکتومی

    جراح شما ممکن است از شما بخواهد که ١ تا ٢ روز قبل از جراحی از یک رژیم غذایی مایع شفاف پیروی کنید. همچنین معمولا باید بعد از نیمه‌شب شب قبل از عمل، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. دستورالعمل‌هایی در مورد دارو‌هایی که نباید در روز‌های قبل از جراحی مصرف کنید، دریافت خواهید کرد.

    روش انحراف ادرار یا ساختن فضای جدید ذخیره ادرار

    تیم جراحی شما در مورد نوع انحراف ادراری که خواهید داشت با شما صحبت خواهند کرد. با انحراف ادرار، ادرار پس از برداشتن مثانه، ذخیره می شود و به روشی جدید از بدن خارج می گردد. اهداف انحراف ادرار تسهیل ذخیره‌سازی مناسب و دفع به موقع ادرار است.

    انواع مختلف انحراف ادرار ممکن است به‌اقدامات مختلفی نیاز داشته باشد. این ممکن است شامل لوله‌ها یا کیسه‌های جمع‌آوری ادرار باشد. این کیسه ها یا لوله ها باید به‌درستی استفاده و تمیز شوند. پرستار یا اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی شما نحوه استفاده و مراقبت را به شما آموزش می‌دهند.

    طریقه جراحی

    به شما دارو (بیهوشی عمومی) می دهند تا شما را در طول جراحی بخواباند. هنگامی که شما بیهوش هستید، جراح، مثانه را از بافت‌های اطراف خارج می‌کند. جراح غدد لنفاوی مجاور را که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، نیز برمی دارد. آن‌ها در آزمایشگاه بررسی می‌شوند تا ببینند آیا سرطان به آن ناحیه گسترش یافته است یا خیر.

    پس از برداشتن مثانه، جراح انحراف ادرار را انجام می‌دهد، یک فضای جدید برای خارج کردن ادرار را درست می کند. برای این کار روش های مختلفی وجود دارند:

    روش کاندوییت :

    جراح از بخشی از روده کوچک برای ایجاد یک فضای جمع شدن مختصر و هدایت ادرار به روی پوست شکم (کاندوییت) استفاده می‌کند. حالب‌هایی که قبلا به مثانه متصل بودند به یک انتهای کاندوییت متصل می شوند. ادرار به داخل کاندوییت تخلیه می‌شود، انتهای دیگر کاندوییت از طریق سوراخی در دیواره شکم (استوما) از بدن خارج می‌شود و کیسه‌ای بر روی آن قرار می گیرد که ادرار خروجی را جمع می کند. ادرار به طور مداوم در کیسه جمع می‌شود و در فواصل منظم لازم هست توسط بیمار تخلیه شود. این کیسه زیر لباس پوشیده می شود.

    ایجاد فضای ذخیره سازی ادرار:

    یکی از روش‌های دیگر ایجاد فضای جدید ذخیره سازی ادرار است که در طی این‌روش، جراح از بخشی از روده برای ایجاد یک فضای ذخیره سازی (پاچ) در داخل شکم استفاده می‌کند. در این روش بخش بیشتر از روده باریک استفاده می شود تا فضای ذخیره سازی که ایجاد می شود حجم مناسب برای ذخیره سازی ادرار داشته باشد سپس این پاچ که از یک سمت حالب ها به آن متصل است ، اغلب به مجرای قبلی (در ادامه توضیح دادیم) یا به ندرت به یک استوما باریک در دیواره شکم اتصال می دهند. در این حالت، ادرار در پاچ جمع می شود و برای تخلیه آن، باید یک لوله نازک را داخل استوما قرار دهید.

    روش ایجاد پاچ ادراری ارتو توپیک

    جراح از بخشی از روده استفاده می‌کند و بافت‌ها را به شکل مثانه کروی در می‌آورد. در همان‌جایی که مثانه اصلی قرار داشت قرار می‌گیرد و به حالب‌ها و مجرای ادرار متصل می‌شود و برای تخلیه ادرار مثانه جدید نیاز به استفاده از کاتتری دارید که باید در فواصل زمانی منظم از طریق مجرای خود وارد پاچ ایجاد شده نمایید.

    رادیکال سیستکتومی

    تغییرات جنسی

    رادیکال سیستکتومی و انحراف ادرار بر فعالیت جنسی تاثیر می‌گذارد. یک متخصص سلامت جنسی می‌تواند به شما در رفع نگرانی‌ها کمک کند و راه‌هایی را برای بهبود تجربیات جنسی خود با شریک زندگی‌تان توصیه کند.

    بعد از عمل

    پس از بیهوشی عمومی، ممکن است عوارض جانبی مانند گلودرد، لرز، خواب آلودگی، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. ممکن است برای تسکین علائم به شما دارو دهند.

    از صبح بعد از جراحی، تیم مراقبتی شما ممکن است از شما بخواهد که اغلب بلند شوید و راه بروید. پیاده‌روی باعث بهبودی و بازگشت عملکرد روده می‌شود، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به جلوگیری از سفتی مفاصل و لخته شدن خون کمک می‌کند.

    بازگشت آهسته عملکرد طبیعی روده یک تاخیر معمول در بهبودی پس از رادیکال سیستکتومی است.

    قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، یک پرستار یا سایر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های کتبی در مورد مراقبت از زخم و دستورالعمل‌هایی را برای زمان تماس با تیم مراقبت‌های بهداشتی یا دریافت مراقبت‌های فوری به شما می‌دهد. با توجه به نوع انحراف ادراری جراحی رادیکال سیستکتومی، دستورالعمل‌هایی در مورد مراقبت‌های پزشکی، تمیز کردن و استفاده از سوند یا کیسه ها نیز دریافت خواهید کرد.

    جمع بندی

    در این مقاله به بررسی رادیکال سیستکتومی پرداختیم و تمامی عوامل مربوط به آن را برایتان شرح دادیم. این جراحی از حساسیت بالایی برخوردار است و پیشنهاد می‌شود که برای انجام آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    1 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *