ناباروری در مردان
عفونت کلیه، علت، علائم و درمان
اسفند 14, 1402

انزال رتروگراد یا انزال معکوس عامل ناباروری

• انزال رتروگراد زمانی اتفاق می افتد که مایع منی هنگام ارگاسم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی، وارد مثانه می شود. اگر چه ممکن است فرد به اوج لذت جنسی برسد، اما ممکن است منی خیلی کم یا اصلاً با انزال همراه نباشد. گاهی اوقات به این وضعیت، ارگاسم خشک نیز می گویند.

انزال رتروگراد مضر نیست، اما می تواند باعث ناباروری در مردان شود. درمان انزال رتروگراد معمولاً فقط برای بازگرداندن قدرت باروری در مردان لازم است.

علائم انزال رتروگراد

انزال رتروگراد بر توانایی فرد برای نعوظ یا ارگاسم تأثیر نمی گذارد، اما وقتی فرد به اوج می رسد، منی به جای اینکه از آلت تناسلی خارج شود، وارد مثانه می شود. علائم و نشانه های انزال رتروگراد عبارتند از:

1. ارگاسم هایی که در آن منی بسیار کمی از آلت تناسلی خارج می شود و یا اصلا هیگونه ترشحی از آلت خارج نمی شود(ارگاسم خشک).
    2. ادراری که بعد از ارگاسم به دلیل وجود منی کدر می شود.
    3. ناباروری در مردان.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

انزال رتروگراد ضرری برای سلامتی ندارد و تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که فرد بخواهد بچه دار شود. با این حال، به محض مشاهده علائم ارگاسم خشک، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این وضعیت ناشی از یک بیماری و اختلال جدی نباشد.

اگر شما و همسرتان به مدت یک سال یا بیشتر رابطه جنسی منظم و محافظت نشده داشته اید و نتوانسته اید باردار شوید، به پزشک مراجعه کنید. انزال رتروگراد ممکن است علت مشکل ناباروری باشد.

علت انزال معکوس

در طول ارگاسم مردان، لوله‌ای به نام مجرای دفران، اسپرم را به پروستات می برد که و در آنجا اسپرم با مایعات دیگر مخلوط می‌شود تا مایع منی تولید شود. در حین این فرایند، عضله دهانه مثانه (عضله گردن مثانه) سفت می شود تا از ورود مایع منی به مثانه هنگام حرکت از پروستات به سمت مجرای ادرار جلوگیری شود. عضله دهانه مثانه در حقیقت همان ماهیچه ای است که ادرار را تا زمان ادرار کردن، در مثانه نگه می دارد.

انزال معکوس یا انزال رتروگراد

در طول انزال رتروگراد، منی به جای خروج از بدن از طریق آلت تناسلی، به داخل مثانه می رود. با انزال رتروگراد، عضله دهانه مثانه به درستی سفت نمی شود. در نتیجه، اسپرم به جای خارج شدن از بدن، از طریق آلت تناسلی وارد مثانه می شود.

علت های متعددی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عضله ای شود که مثانه را در حین انزال می بندد. این شامل:

• جراحی، مانند جراحی دهانه مثانه، جراحی سرطان بیضه یا جراحی پروستات
    • عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا، بزرگی پروستات و افسردگی
    • آسیب عصبی ناشی از یک بیماری مانند دیابت، ام اس، بیماری پارکینسون یا آسیب نخاعی

ارگاسم خشک نشانه اولیه انزال رتروگراد است. البته باید توجه داشت که ارگاسم خشک می تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد، از جمله:

• برداشتن پروستات با جراحی (پروستاتکتومی)
    • برداشتن مثانه با جراحی (سیستکتومی)
    • پرتودرمانی برای درمان سرطان در ناحیه لگن

عوارض انزال معکوس یا رتروگراد

انزال رتروگراد مضر نیست. با این حال، عوارض احتمالی عبارتند از:

• ناباروری مردان
    • لذت کمتر در هنگام ارگاسم

نحوه تشخیص

برای تشخیص انزال رتروگراد، پزشک اورولوژی ابتدا اقدام به معاینه فیزیکی و بررسی شرح حال و مشکلات سلامتی و همچنین سابقه جراحی یا سرطانی بیمار می کند. همچنین پزشک برای معاینه تکمیلی ممکن است آزمایشی برای تشخیص حجم اسپرم در ادرار فرد تجویز نماید. حجم اسپرم بالا در ادرار فرد می تواند نشانه ای از انزال رتروگراد باشد.

چنانچه اثری از منی در مثانه پیدا نشود، ممکن است تولید منی در بدن فرد بیمار دارای اختلال باشد. این اختلال می تواند در اثر آسیب به پروستات یا غدد تولید کننده منی در نتیجه عوارض جراحی یا پرتودرمانی سرطان در ناحیه لگن ایجاد شود.

درمان انزال رتروگراد

انزال رتروگراد معمولاً نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه باعث ناباروری در مرد باشد. در چنین مواردی، درمان به علت زمینه ای آن بستگی دارد.

درمان دارویی

داروها ممکن است برای انزال رتروگراد ناشی از آسیب به سیستم عصبی موثر باشند. این نوع آسیب ها می تواند ناشی از دیابت، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، جراحی های خاص و … باشد.

چنانچه انزال رتروگراد در اثر عوارض جراحی رخ دهد، باعث تغییرات فیزیکی دائمی در آناتومی بدن فرد می شود. در این مواقع داروها معمولا کمکی نمی کنند. از جمله ی این جراحی ها می توان به جراحی گردن مثانه و برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری اشاره کرد.

داروهای خاص برای درمان افسردگی، داروهای درمان فشار خون بالا و همچنین داروهای درمان بیماری های پروستات می توانند بر توانایی انزال طبیعی تأثیر بگذارند. به همین دلیل ممکن است پزشک از فرد بخواهد که مصرف این داروها را برای مدتی متوقف کند.

مصرف دارو برای درمان انزال معکوس یا رتروگراد، به بسته نگه داشتن عضله گردن مثانه در هنگام انزال کمک می کند. در حالی که این داروها اغلب یک درمان موثر برای انزال رتروگراد هستند، اما می توانند با عوارض جانبی و یا تداخل با داروهای دیگر همراه باشند. داروهایی که برای درمان انزال رتروگراد استفاده می شوند، می توانند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهند که در صورت ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی می تواند خطرناک باشد.

درمان ناباروری

اگر انزال رتروگراد دارید، احتمالاً برای باردار کردن همسرتان به درمان نیاز خواهید داشت. برای رسیدن به بارداری، باید منی به اندازه کافی از آلت خارج شود تا اسپرم به واژن همسر و داخل رحم او منتقل شود.

1. ناشناس گفت:

درمان این بیماری با متخصص زنان هست یا اورولوژیست؟

2. ناشناس گفت:

این بیماری صد در صد باعث ناباروری میشه؟ چجوری باید برای درمان اقدام کنیم

3. ناشناس گفت:

این بیماری باعث عفونت میشه؟

4. ناشناس گفت:

با وجود این بیماری احتمال ناباروری هم هست؟

5. احد سادات گفت:

بنظرم دستگاه رزوم مصرفی نمیتواند باشد و مثل دستگاه دندان پزشکی است که فقط بخشی از آن که با بیمار در تماس است بایستی تعویض گردد. ولی عمر ما کفاف نمیده آون روز رو ببینیم

• دکتر میرصادقی گفت:

دوست عزیز دستگاه رزوم چندسال هست که در اروپا و آمریکا استفاده میشه و بهترین نتیجه رو داده در ایران هم الان توسط دکتر میرصادقی برای اولین بار درحال استفاده هست