برگشت وازکتومی یا وازووازستومی
برگشت وازکتومی | پاسخ به ۱۰ عدد از مهم‌ترین پرسش‌های شما!
مهر 21, 1401
سرطان کلیه: علائم، روش‌های درمان و ریسک فاکتورها
مهر 21, 1401

رادیکال پروستات چگونه عملی است؟

  • رادیکال پروستات چگونه عملی است؟

    سرطان پروستات در مردان را شایع‌ترین تومور بدخیم می شناسند که به طور کاملا نابرابر در سراسر جهان توزیع پیدا کرده است. انتخاب روش درمانی مناسب برای سرطان پروستات تا حد زیادی به مرحله تومور بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با یکی از روش‌های درمان این بیماری اطلاعات کامل‌تری در اختیار شما قرار بدهیم.

    عمل جراحی رادیکال پروستات

    این جراحی به منظور برداشتن کل غده پروستات مردان انجام می‌شود و برای درمان سرطان پروستات صورت می‌گیرد. این عمل با پزشک از طریق عمل جراحی باز اقدام به برداشتن پروستات می کند. انجام این عمل جراحی امکان دارد به تنهایی باشد و در شرایطی نیز پزشک شما تشخیص دهد که در کنار آن از پرتودرمانی، هورمون درمانی نیز کمک گرفته شود.

    عمل رادیکال پروستات چه عوارضی دارد؟

    عمل رادیکال پروستات عوارض زیادی برجا نمی‌گذارد و احتمال مرگ‌ومیر در این نوع جراحی بسیار کم است و نباید شما از این بابت نگرانی داشته‌باشید. در این قسمت از بدن به دلیل آنکه عصب‌های مهم اندام تناسلی از بخش پروستات عبور می‌کنند، ممکن است علی‌رغم دقت و توجه پزشک معالج، عصب‌های شما آسیب ببینند. جالب است بدانید بیمار ممکن است به بی‌اختیاری ادرار و عدم نعوظ دچار شود. در ادامه این مطلب شرح کامل‌تری از این عوارض خواهیم‌داشت.

    • بی‌اختیاری ادرار: بی اختیاری ادرار عارضه‌ای نیست که بسیار رایج باشد. طبق گزارش‌های صورت گرفته، در مردان با سن زیر 50 سال، کمتر از 5 درصد و در مردان بالای 70 سال در حدود 15 درصد امکان بی‌اختیاری ادرار پس از عمل برداشتن پروستات به این روش وجود دارد.
    • اختلال نعوظ: در عمل جراحی پروستات با روش رادیکال اختلال نعوظ امری شایع است. اگر فرد پس از انجام عمل رادیکال پروستات با مشکل اختلال در نعوظ مواجه شود از طریق دارو‌های تزریقی و یا پمپ خارجی می‌تواند رابطه جنسی برقرار کند. در مردان جوان‌تر احتمال اینکه قدرت جنسی خود را حفظ کرده‌باشند بیش‌تر وجود دارد. برای رفع این مشکل به دوره‌ی توانبخشی جنسی احتیاج خواهید داشت.
    رادیکال پروستات
    رادیکال پروستات

    از دیگر عوارضی که از عمل برداشتن رادیکال پروستات گزارش شده است خونریزی بعداز عمل، لخته شدن خون، کاهش جریان ادرار، طولانی شدن بهبود زخم و عفونت پروستات است. لازم به ذکر است عوارضی که یاد شدند تنها در کمتر از 10 درصد بیماران بروز پیدا کرده و این عوارض قابلیت درمان دارند و به مرور کاهش خواهند یافت.

    میزان موفقیت عمل رادیکال پروستات چقدر است؟

    افرادی که به سرطان بدخیم پروستات مبتلا شده‌اند تحت درمان این نوع جراحی قرار می‌گیرند. با این وجود پزشک زمانی این درمان را برای شما تعیین می‌کند که سرطان به پروستات محدود شده‌باشد. در طی عمل با بررسی پروستات برداشته شده در زیر میکروسکوپ مشخص می‌شود که سرطان شما به دیگر بخش‌ها انتشار پیدا کرده است یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد نیاز است که بیمار طول درمان و روش‌های درمانی بیش‌تری را بگذراند. در مردانی که سرطان پروستات آنها انتشار پیدا نکرده‌است 85 درصد شانس زنده ماندن تا 10 سال پس از این عمل را خواهند داشت.


    بیستر بدانید : برگشت وازکتومی | پاسخ به ۱۰ عدد از مهم‌ترین پرسش‌های شما!


    قبل از جراحی به چه آزمایش‌هایی نیاز است؟

    اسکن استخوان و سی تی اسکن و گاهی اسکن PET در کنارآزمایش خون نیز نیاز است. پزشک در رابطه با بیماری‌های زمینه‌ای نیز سوالاتی از شما خواهد داشت و در مورد حساسیت‌ها و واکنش‌هایی که نسبت به دارو‌ها دارید لازم است که اطلاعات کاملی در اختیار پزشکتان قرار دهید.

    بعد از عمل جراحی پروستات نیاز به چه مراقبت‌هایی است؟

    در بیش‌تر مواقع بیماران بعداز دو تا سه روز از بیمارستان مرخص می‌شوند. کاتتر ادراری در حین عمل برای شما قرارمی گیرد و برای چند هفته به آن احتیاج دارید. کاتتر دیگری نیز از راه پوست وارد بدن شما می‌شود که تا چند روز بعد از ترخیص از بیمارستان باید در پوست شما همچنان باقی بماند.

    اگر احساس درد داشته‌باشید پزشک داروهای مسکن برای شما تجویز خواهدکرد. شما باید بعد از انجام این عمل پیگیری‌های لازم را ادامه دهید تا از برگشت این بیماری جلوگیری کرده‌باشید. برای خیلی از افراد این سوال نیز مطرح است که بعد از چه مدت زمانی می‌توانند مانند گذشته حداکثر توان ادراری و جنسی خود را دوباره به دست بیاورند؟ برای این امر گاهی هفته‌ها و یا ماه ها زمان نیاز خواهید داشت.

    سخن‌پایانی

    انجام عمل جراحی رادیکال پروستات اگرچه جراحی مهم و دشواری است اما ارزش این را دارد که از سرطان و پیشرفت آن جلوگیری کرده باشید. لازم است بعد از انجام این عمل مراقبت‌های لازم را انجام دهید و روحیه خوب خودتان را حفظ کنید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *