بزرگی پروستات چیست | چه زمانی خطرناک میشود؟
بزرگی پروستات چیست و چه زمانی خطرناک می‌شود؟
مهر 18, 1401
رادیکال پروستات چیست ؟
رادیکال پروستات چگونه عملی است؟
مهر 18, 1401

برگشت وازکتومی | پاسخ به ۱۰ عدد از مهم‌ترین پرسش‌های شما!

  • برگشت وازکتومی چیست :

    برگشت وازکتومی عملی سرپایی است که جریان اسپرم را در لوله‌های منی برقرار می‌کند. اگر از جمله افرادی هستید که عمل وازکتومی انجام داده‌اید و حال به دلایل مختلفی می‌خواهید لوله‌های منی را باز کنید، خوشبختانه با یک عمل ساده و سرپایی می‌توانید این کار را انجام دهید. با انجام این عمل دوباره می‌توانید فرزنددار شوید و لذت پدر شدن را بچشید. در این مطلب قصد داریم به ۱۰ عدد از مهم‌ترین پرسش‌های شما درباره این عمل پاسخ دهیم. همراهمان باشید.

    1- آیا برگشت وازکتومی امکان‌پذیر است؟

    برخی از عمل‌های وازکتومی قابل بازگشت هستند. اما در برخی موارد که مدت زمان بسیاری از عمل وازکتومی گذشته و یا لوله های اسپرم بر فرد دچار چسبندگی شده است، این احتمال وجود دارد که متصل کردن انتهای لوله‌های منی به‌سادگی ممکن نباشد. اگر بخش زیادی از لوله های اسپرم بر نیز طی عمل اولیه تخلیه شده باشد، ممکن است بازگرداندن این عمل کار ساده‌ای نباشد. اما در تمامی موارد پزشک و متخصص ارولوژیست در معاینه ی ابتدایی بیمار میتواند تشخیص دهد که آیا برگشت وازکتومی برای فرد قابل انجام است یا خیر. باید توجه داشته باشید میزان موفقیت جراحی برگشت وازکتومی به میزان زیادی به مهارت متخصص ارولوژیست بستگی دارد . در نتیجه برای این کار به بهترین متخصص ارولوژیست در منطقه ی خود مراجعه کنید.

    برگشت وازکتومی
    (برگشت وازکتومی)

    2- وازووازکتومی بهتر است یا وازواپیدیدیموستومی؟

    نوع تکنیک جراحی به شرایطتان و تصمیمی که جراحتان در اتاق عمل می‌گیرد، بستگی دارد. اگر در لوله‌های منی اسپرم یافت شود، عملتان به روش وازووازکتومی انجام می‌شود. اگر در لوله‌های منی اسپرمی یافت نشود یا لوله ها دچار چسبندگی شده باشند، جراح برای انتخاب تکنیک جراحی سایر فاکتورها را در نظر می‌گیرد. مثلاً اگر لوله‌های منی درون بیضه‌ها مسدود شده باشند، جراح عملتان را به روش وازواپیدیدیموستومی انجام می‌دهد. اگر لوله‌ها مسدود نشده باشند نیز جراح براساس شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که عملتان را به چه روشی انجام دهد.

    3- آیا سن روی میزان موفقیت برگشت وازکتومی تأثیر دارد؟

    خوشبختانه سن شما روی میزان موفقیت این عمل تأثیری ندارد. بسیاری از مردان تا سال‌ها بعد از یائسه شدن همسرشان به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. زنان در اواسط دهه سوم زندگی خود و به‌خصوص با رسیدن به سن ۳۷ سالگی، کاهش شدیدی را در قدرت باروری خود تجربه می‌کنند. اما اوضاع برای مردان این‌گونه نیست. پس خوب است قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این عمل، از همسرتان بخواهید که به پزشک زنان مراجعه کند و وضعیت باروری‌ خود را بسنجد.

    4- آیا فرزند‌دار شدن بدون برگشت وازکتومی ممکن است؟

    بله. اگر نمی‌خواهید این عمل را انجام دهید، ارولوژیست می‌تواند به کمک یک سوزن یا طی یک عمل ساده مقداری اسپرم از بیضه یا لوله‌های منی واقع در بیضه خارج کند. برای اینکه بتوانید با این اسپرم‌ها فرزنددار شوید، لازم است لقاح درون آزمایشگاهی (IVF) یا تزریق اسپرم به داخل تخمک (ICSI) انجام دهید. بهترین کار این است که با ارولوژیست مشورت کنید و با در نظر داشتن فاکتورهای مختلف، تصمیم نهایی را بگیرید.

    5- در صورت ناموفق بودن برگشت وازکتومی، انجام دوباره عمل ممکن است؟

    جراحی برگشت وازکتومی موفق
    (جراحی برگشت وازکتومی موفق)

    اگر عمل بازگشت وازکتومی را زیر نظر یک جراح مجرب انجام داده باشید، شانس موفقیت‌آمیز بودن عملتان به اندازه کافی بالا است. بنابراین تکرار دوباره این عمل تفاوتی در نتیجه آن ایجاد نخواهد کرد. در هر صورت ارولوژیست پرونده جراحی قبلی‌تان را بررسی می‌کند و در تصمیم‌گیری برای انجام دوباره عمل به شما مشاوره می‌دهد. اگر در مایع منی اسپرم یافت شود، جراح به احتمال زیاد عمل وازووازکتومی را دوباره برایتان انجام می‌دهد و احتمالش بیشتر است که نتیجه عمل این بار موفقیت‌آمیز شود.

    6- آیا برگشت وازکتومی درد بیضه‌ها را تسکین می‌بخشد؟

    تعداد کمی از مردان ممکن است بعد از عمل وازکتومی دچار دردهایی در ناحیه بیضه شوند و برای برطرف شدن این دردها، تقاضای انجام عمل بازگشت وازکتومی داشته باشند. با توجه به اینکه چنین مواردی به‌ندرت رخ می‌دهد، مطالعات علمی کافی روی این موضوع انجام نشده است و نتیجه نهایی با قطعیت مشخص نیست.

    در این حال مطالعاتی که در حال حاضر در دست داریم نشان می‌دهد که عمل برگشت وازکتومی می‌تواند درد بیضه‌ها را برای بیشتر مردان تسکین ببخشد. با این حال خوب است بدانید که جراح نمی‌تواند به‌صورت تضمینی به شما قول بدهد که بعد از عمل دردتان به‌طور کامل برطرف می‌شود.


    بیشتر بدانید : بزرگی پروستات چیست و چه زمانی خطرناک می‌شود؟


    7- عمل برگشت وازکتومی با چه عوارضی همراه است؟

    این عمل جراحی عوارض آن‌چنانی ندارد و به‌ندرت ممکن است فردی که تحت عمل قرار می‌گیرد، عوارضی جدی را تجربه کند. با این حال خوب است بدانید که احتمالی کمی دارد عوارض زیر بعد از عمل رخ دهد:

    خونریزی کیسه بیضه: اگر کیسه بیضه‌تان دچار خونریزی داخلی شود، ورم دردناکی در این ناحیه ایجاد می‌شود. برای اینکه دچار چنین عارضه‌ای نشوید، لازم است از دستورالعمل‌های قبل و بعد از جراحی طبق توصیه جراحتان پیروی کنید.

    عفونت: تحت هر نوع عمل جراحی که قرار گیرید، همیشه این احتمال وجود دارد که دچار عفونت شوید. برای جلوگیری از عفونی شدن زخم‌ها کافی است بهداشت را رعایت کنید. اگر دچار عفونت شوید نیز جای نگرانی نیست. جراح برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا با مصرف آن درمان شوید.

    درد شدید یا مزمن: اگر بعد از عمل درد شدیدی را تجربه می‌کنید که با مسکن‌های بدون نسخه برطرف نمی‌شود، حتماً با جراحتان تماس بگیرید و ایشان را در جریان بگذارید.

    8- چگونه متوجه شویم که برگشت وازکتومی موفقیت‌آمیز بوده است؟

    برای اینکه متوجه شوید عملتان موفقیت‌آمیز بوده است، لازم است چند ماهی دست نگه دارید تا اسپرم در مایع منی دیده شود. پزشکتان طی چهار تا شش ماه، نمونه مایع منی را جمع‌آوری و بررسی می‌کند. اگر عمل وازووازکتومی انجام داده باشید، ممکن است بین شش تا دوازده ماه طول بکشد تا اسپرم‌ها در مایع منی دیده شوند. اگر عمل وازواپیدیدیموستومی انجام داده باشید نیز احتمالاً بیش از یک سال طول می‌کشد تا اسپرم در مایع منی دیده شود.

    با بازگشت اسپرم‌ها طبیعتاً شانس فرزنددار شدن شما هم افزایش پیدا می‌کند. با این حال خوب است بدانید که شانس موفقیت‌آمیز بودن این عمل به عوامل متعددی از جمله نوع عمل وازکتومی که انجام داده بوده‌اید و وضعیت باروری شما و همسرتان هم بستگی دارد.

    9- در صورت ناموفق بودن برگشت وازکتومی، چاره نهایی چیست؟

    گاهی عمل برگشت وازکتومی ناموفق می‌شود. به‌خصوص اگر بیضه‌ها مسئله‌ای پیدا کرده باشند که در حین عمل قابل تشخیص نبوده باشد، یا اینکه راه لوله‌های منی بعد از عمل دچار انسداد شده باشد. بعضی از مردان برای عمل مجدد اقدام می‌کنند، اما به‌طور کلی شانس موفقیت‌آمیز بودن عمل دوم از عمل اول کمی پایین‌تر است.

    فرزنددار شدن با عمل برگشت وازکتومی
    (فرزنددار شدن با عمل برگشت وازکتومی)

    اگر عمل مجدد هم ناموفق باشد، همچنان می‌توانید از طریق ذخیره کردن اسپرم‌ها و به کمک لقاح مصنوعی، فرزندی از خود داشته باشید. جراح می‌تواند در حین عمل بازگشت وازکتومی یا بعد از عمل، اسپرم‌ها را از بیضه یا لوله‌های منی استخراج کند. البته جراح‌ها معمولاً کار استخراج اسپرم را در حین عمل برایتان انجام نمی‌دهند، چون ممکن است عملتان به‌خودی‌خود موفقیت‌آمیز باشد و دلیل موجهی برای انجام این روند اضافه وجود نداشته باشد.

    10- آیا برگشت وازکتومی روی رابطه زناشویی تأثیر می‌گذارد؟

    به طور کلی خیر. اما یادتان باشد که حتماً از توصیه‌های جراحتان پیروی کنید و تا زمانی که جراح به شما اجازه نداده، از رابطه زناشویی یا تلاش برای خروج مایع منی خودداری کنید. بیشتر دکترها توصیه می‌کنند دو تا سه هفته بعد از عمل دست نگه دارید و بعد از آن روابط زناشویی را از سر بگیرید.

    سخن پایانی

    برگشت وازکتومی عملی است که به دلایل مختلفی انجام می‌شود. اگر دوست دارید دوباره طعم شیرین پدر شدن را بچشید، ، می‌توانید روی این عمل سرپایی حساب کنید. برای اطمینان از تصمیم‌گیری صحیح و آگاهانه می‌توانید به مطب دکتر میرصادقی مراجعه کنید و درباره شرایطی که دارید با دکتر مشورت کنید. عمل آسان و موفقی را برایتان آرزومندیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *