زگیل تناسلی چیست علل، علائم، پیشگیری و درمان
زگیل تناسلی چیست | علل، علائم، پیشگیری و درمان
مهر 16, 1401
برگشت وازکتومی یا وازووازستومی
برگشت وازکتومی | پاسخ به ۱۰ عدد از مهم‌ترین پرسش‌های شما!
مهر 16, 1401

بزرگی پروستات چیست و چه زمانی خطرناک می‌شود؟

  • بزرگی پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

    بزرگی پروستات یکی از مشکلات رایج مردان است که معمولاً در سنین بالا اتفاق می‌افتد. این موضوع به خودی خود با افزایش سن پدیدار می‌شود و ارتباطی با بدخیم ندارد. در عین حال، اکثر مردان زمانی به فکر درمان بزرگی پروستات می‌افتند که با مشکلاتی نظیر بی‌اختیاری ادراری، دفع ادرار همراه با درد، عدم نعوظ و… مواجه شده‌اند. در همین ابتدا بهتر است بدانید منظور از بزرگی پروستات چیست؟

    پروستات غده‌ای است که مقداری از مایع حامل اسپرم را در طول انزال تولید می‌کند. غده پروستات مجرای ادرار( لوله‌ای که ادرار از طریق آن از بدن خارج می‌شود) را دربر گرفته است.

    مشکلات پروستات بزرگ شده

    بزرگ شدن پروستات اغلب هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می‌شود. این عارضه سرطان نیست و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی‌دهد.

    برخی از حقایق در مورد بزرگ شدن پروستات:

    • احتمال ایجاد پروستات بزرگ با افزایش سن، افزایش می‌یابد.
    • BPH  آنقدر شایع است که گفته شده همه مردان اگر به اندازه کافی عمر کنند، بزرگی پروستات خواهند داشت.
    • مقدار کمی از بزرگی پروستات در بسیاری از مردان بالای 40 سال وجود دارد. این در حالی است که بیش از 90 درصد مردان بالای 80 سال به این عارضه مبتلا هستند.
    • هیچ عامل خطرناکی برای بزرگی پروستات شناسایی نشده است.

    خطر بزرگی پروستات چیست؟

    هر مردی مجبور نیست با مسائل مربوط به سن مانند طاسی یا افزایش وزن دست و پنجه نرم کند. اینکه آیا این مشکلات را دارید واقعاً به سلامتی و شانس شما بستگی دارد. اما مشکلی که تقریباً هر مردی باید با آن روبرو شود(اگر به اندازه کافی عمر کند)، بزرگ شدن پروستات است. بیایید در مورد پروستات بزرگ شده صحبت کنیم که به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا   BPH  نیز شناخته می‌شود.

    غده پروستات بخشی از سیستم تناسلی شماست و وظیفه آن افزودن مایعات به اسپرم قبل از انزال است. پروستات در جوانی بسیار کوچک است، اما با افزایش سن رشد می‌کند. به خاطر داشته باشید که این رشد سرطانی نیست. اما بر اساس طراحی، پروستات به دور مجرای ادرار، لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد، پیچیده می‌شود. بنابراین همانطور که پروستات رشد می‌کند، می‌تواند شروع به فشردن مجرای ادرار کند که اغلب می‌تواند ادرار کردن را برای مردان دارای پروستات بزرگ سخت‌تر کند.

     اگر بزرگی پروستات دارید، اولین بار آن را با اشکال در ادرار متوجه خواهید شد. در این حالت، ادرار به جای داشتن جریان یکنواخت و پرفشار، مانند یک شیر آب قطره قطره می‌ریزد. از آنجایی که هر بار مثانه خود را به طور کامل تخلیه نمی‌کنید، حتی در نیمه‌های شب تمایل به دستشویی رفتن دارید.


    بیشتر بدانید : زگیل تناسلی چیست | علل، علائم، پیشگیری و درمان


    معاینه مخصوص بزرگی پروستات چیست؟

    در طی این معاینه، پزشک دست خود را با دستکش و به شکل روغن کاری شده وارد رکتوم می‌کند. آن‌گاه سطح و لبه‌های پروستات شما را به خوبی‌ لمس می‌کند. بنابراین وجود هر گونه مشکل در پروستات از جمله سختی(سرطان) یا بزرگی قابل تشخیص خواهد بود. 

    آزمایش‌های دیگر ممکن است جریان ادرار و میزان ادرار باقیمانده در مثانه پس از تخلیه، و همچنین علائم عفونت یا سرطان پروستات را بررسی کنند.

    درمان بزرگی پروستات چیست؟

    مردان بعد از اینکه متوجه می‌شوند بزرگی پروستات دارند، آشفته می‎شوند. این تشویش و اضطراب در اکثر مواقع به دلیل ناآگاهی اتفاق می‌افتد. یعنی فرد از نوع بیماری، درمان و خطرات احتمالی آن اطلاع چندانی ندارد.

    در این حالت، فرد مبتلا باید بداند درمان بزرگی پروستات چیست؟ نوع درمان بستگی به نتیجه بررسی ها و معاینات و شدت علایم شما دارد. پزشک شما ممکن است فقط کنترل و بررسی بیماری را دوره ای توصیه کند.اگر علائم آزاردهنده‌ای دارید، داروهامی‌توانند اندازه غده پروستات را کاهش دهند و کمک به تخلیه ادرار کنند و علاِم را کاهش دهند.

    درمان جدی بزرگی پروستات چیست؟ برای علائم جدی‌تر، جراحی می‌تواند بافت اضافی پروستات را حذف کند.

    درمان دارویی بزرگ پروستات

    سوند

    شدیدترین علامت بزرگی پروستات، حبس شدن ادرار است. بیماران مبتلا به حبس ادرار از سوند برای تخلیه مثانه کمک می‌گیرند. سوند یک لوله نرم است که از مجرای ادراری در بدن گذاشته می‌شود و از حبس ادرار جلوگیری می‌کند.

    عمل جراحي

    علائم و مشکلات ادراری بزرگی پروستات در اغلب موارد نیاز به به جراحی ندارند. در واقع پزشکان زمانی جراحی را توصیه می‌کنند که بیمار از سایر روش‌های درمان نتیجه نگرفته باشد.

    جراحی پروستات از طریق  پیشابراه (TURP)

    در این نوع جراحی، به کمک دستگاه رزکتوسکوپ بخشی از غده پروستات برداشته می‌شود. این برداشت از طریق مجرای ادراری انجام می‌گیرد و برای پروستات هی کوپک مناسب است.

    پروستاتکتومی باز

    پروستاتکتومی نیز نوعی روش جراحی پروستات است که در این روش، برداشت غده به کمک ایجاد برش در بدن انجام می‌شود.

    چگونه باید علائم بزرگی پروستات را کاهش داد؟

    • الکل و کافئین و همچنین داروهای ضداحتقان و آنتی هیستامین‌های بدون نسخه را به حداقل برسانید. آن‌ها می‌توانند علائم شما را بدتر کنند.
    • ادرار مضاعف می‌تواند کمک کننده باشد. بعد از اینکه مثانه خود را خالی کردید، یک لحظه صبر کنید و در ادامه دوباره سعی کنید مثانه را تخلیه کنید.
    • برخی از افراد از گیاهانی مانند نخل اره‌ای برای درمان بزرگی پروستات استفاده می‌کنند. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاهان می‌توانند علائم BPH را تسکین دهند، با این وجود بسیاری از مطالعات فایده‌ای در آن نیافته‌اند. قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. زیرا می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

    تاثیر پروستات بزرگ شده بر کیفیت زندگی

    بیشتر افراد تمایل دارند بدانند عواقب و خطرات بزرگی پروستات چیست؟ بزرگ شدن پروستات معمولاً جدی نیست، اما می‌تواند تأثیر جدی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. به خصوص زمانی که همیشه به دستشویی می‌روید. به یاد داشته باشید که BPH  قابل درمان است. با پزشک خود همکاری کنید تا بهترین شیوه درمانی را برای شما بیابد.

    بزرگی پروستات چیست؟

    آیا بزرگ شدن پروستات رژیم هم دارد؟

    رژیم بزرگی پروستات چیست؟ عادات سالمی مانند ورزش منظم، مراقبت از دور کمر، خوردن سبزیجات و میوه‌ها، و توجه به چربی رژیم غذایی ممکن است به BPH کمک کند و همچنین خطر ابتلا به اختلال نعوظ، دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

    • شاه توت، تمشک، زغال اخته و توت فرنگی می‌تواند بخشی از رژیم درمانی بزرگی پروستات باشد.
    • محصولات لبنی و گوشت‌ها می‌توانند در بزرگ شدن پروستات نقش داشته باشند. این مسئله برای افرادی که سبزیجات را از رژیم خود حذف کرده‌اند، ملموس‌تر است.
    • ماهی سالمون، انواع توت‌ها و گوجه فرنگی از مواد خوراکی مناسب برای بهبود بزرگ شدن پروستات هستند. البته این رژیم باید به همراه درمان‌های پزشک متخصص دنبال شود.
    • مصرف چربی‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

    چرا دکتر سید امین میرصادقی؟

    دکتر سید امین میرصادقی جراح اورولوژی، مجاری ادراری و تناسلی و کلیه است. ایشان از قطب اورولوژی کشور فارغ التحصیل شده و جزء نخبه‌های برتر است. همچنین رتبه برتر بورد تخصصی اورولوژی ایران را دارد و عضو انجمن جراحان اروپا و آسیاست.

    افتخارات، تخصص و تجربه بیش از 13500 جراحی موفق در زمینه بزرگی پروستات، مجاری ادراری و… نشان‌دهنده متمایز بودن نحوه جراحی ایشان است. ضمن اینکه اغلب بیماران از دستاوردهای جراحی آقای دکتر سید امین میرصادقی رضایت کامل دارند.

    روند درمانی دکتر سید امین میرصادقی به‌نحوی است که ابتدا معاینات فیزیکی و آزمایشات لازم برای تشخیص بزرگی پروستات انجام شده و آن گاه بسته به وضعیت پروستات، از درمان‌هایی نظیر دارو، جراحی باز یا جراحی لیزر و… کمک گرفته می‌شود.

    جمع‌بندی

    بزرگی پروستات چیست؟ و چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ بزرگی پروستات به تنهایی مشکل خاصی نیست. البته اگر توسط یک پزشک و جراح متخصص تحت معاینه، کنترل و درمان قرار بگیرد. در اغلب موارد بزرگی پروستات نیاز به درمان جدی ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۹ رای

    4 دیدگاه

    1. hamid reza rajabi گفت:

      salam mishe lotfan adrese email bedin man mail bezanam rajabi hastam keshvare holland zendegi mikonam age emkane visit watsup bashe mikham azash estefadeh konam shomareh telfon man 0031625024796 hastesh mamnoon misham age mono be watsupetoon vasl koin

    2. […] شود. عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)، اختلالات کف لگن و بزرگی پروستات از دیگر علل […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *