مراقبت های بعد از جراحی سنگ و داشتن dj یا دبل جی
مراقبت های بعد از جراحی سنگ و داشتن dj یا دبل جی
دی 3, 1401
مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت)
مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت)
دی 3, 1401

مراقبت های بعد از turp و turt برای کاهش عوارض جراحی

  • مراقبت های بعد از turp وturt برای کاهش عوارض جراحی

    جراحی پروستات از طریق مجاری ادرای (Transurethral Resection of the Prostate) که به اختصار TURP گفته می‌شود، نوعی جراحی اورولوژی است که برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات استفاده می‌شود. جراحی TURT نیز روشی برای خارج کردن تومور مثانه از طریق مجرای ادراری است که اصول این جراحی مشابه TURP است. هر یک از این روش‌های جراحی دارای عوارضی هستند که برای کاهش عوارض ناشی از جراحی، لازم است مراقبت های بعد از turp و turt  را جدی بگیرید.

    مراقبت های بعد از turp وturt

    علائم بیمار بعد از عمل TRUP و TRUT

    مدت زمان بستری در بیمارستان بعد از جراحی‌های پروستات معمولا 1 تا 2 روز است. مجرای ادراری پس از جراحی به دلیل التهاب، مسدود می‌شود. بنابراین برای سهولت در درفع ادرار یک کاتتر ادراری در مجرا قرار می‌دهند. کاتتر معمولاً برای حداقل سه تا هفت روز در جای خود باقی می ماند تا زمانی که تورم کاهش یابد و بیمار بتواند بدون درد ادرار را دفع کند. از جمله علائم متداول پس از جراحی‌های پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    مشاهده خون در ادرار

    دیدن خون در ادرار بلافاصله بعد از جراحی طبیعی است، اگر خون در ادرار مانند سس گوجه فرنگی غلیظ باشد، به نظر می رسد خونریزی غیرطبیعی بوده و یا جریان ادرار مسدود شده است. در این شرایط باید با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا لخته های خون می توانند جریان ادرار را مسدود کنند. 

    دفع ادرار با درد و سوزش

    پس از جراحی مراقبت های بعد از turp و   turtدفع ادرار ممکن است دردناک باشد، یا بیمار نیاز مکرر به ادرار کردن داشته باشد. دفع ادارار دردناک از جمله علائم متداول این جراحی است که در صورت انجام مراقبت های بعد از turp و turt، شش تا هشت هفته بعد از جراحی بهبود می‌یابد.


    بیشتر بدانید : 9 نکته مهم از مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی که باید بدانید


    انواع مراقبت های بعد از TRUP و TRUT

    مراقبت های بعد از turp و turt  شامل فعالیت‌های مناسب پس از ترخیص از بیمارستان، داشتن رژیم غذایی مناسب، مراقبت‌های دارویی و نکات مهم در برقراری رابطه زناشویی است. اگر چه برخی عوارض ناشی از جراحی پروستات طبیعی است و به طور معمول برای تمام بیماران تحت جراحی اتفاق می‌افتد، اما برای کاهش این عوارض و بهبود شرایط جسمی لازم است مراقبت های بعد از turp و turt  را جدی بگیرید.

    مراقبت هایشس دارویی

    پس از جراحی پروستات معمولا برای کاهش درد و ناراحتی، استفاده از مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن کافی است. لازم به ذکر است، استفاده از انواع مسکن‌های قوی‌تر باعث یبوست می‌شود. بنابراین اگر درد پس از جراحی با مسکن‌های ساده قابل کنترل نباشد، می‌توانید از پزشک معالج خود درخواست کنید داروهایی حاوی کدئین یا هیدروکودون برای شما تجویز کند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک خوراکی پس از جراحی با دستور پزشک بلامانع است.  اگر در زمان وجود سوند بیمار دچار مشکل اسپاسم مثانه شود، معمولا پزشک مصرف دیتروپان را توصیه می‌کند.

    فعالیت بدنی پس از جراحی TRUP و TRUT

    مهم‌ترین مراقبت های بعد از turp و turt را مربوط فعالیت بدنی پس از جراحی است. برخی ممنوعیت‌های فعالیت بدنی پس از جراحی عبارتند از:

    • از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
    • تا حد امکان از بالا و پایین رفتن از پله‌ها پرهیز کنید.
    • مدت 2-3 هفته بعد از جراحی رانندگی نکنید.
    • استفاده از استخر، وان و شنا پس از جراحی تا زمانی که از سوند استفاده می‌کنید، ممنوع است.
    • یک تادو هفته از رابطه جنسی خودداری کنید.
    • انجام فعالیت بدنی سنگین از جمله ورزش کردن پس از جراحی ممنوع است.

    رژیم غذایی بعد از جراحی TRUP و TRUT

    داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از مراقبت های بعد از turp و turt  است که  مانع از بروز عوارضی مانند یبوست می‌شود. بنابراین بعد از عمل پروستات باید رژیم غذایی حاوی مایعات و سبزیجات داشته باشید تا از بروز یبوست جلوگیری شود. همچنین برای جلوگیری از یبوست و فشار وارد شدن به اندام‌ تناسلی در حین اجابت مزاج، غذاهای پر فیبر بخورید. در صورت بروز یبوست می‌توانید از داروهای ملین‌ نیز استفاده کنید. بجای مصرف غذاهای سنگین، پر چرب و با حجم زیاد، سعی کنید غذاهای نرم مانند سوپ، نان تست، پوره جو دوسر و… بخورید. حجم غذای یک وعده را در وعده‌های بیشتر و با حجم کمتر تقسیم کنید. از خوردن نوشیدنی‌های گازدار و خوراکی‌های نفاخ مانند لوبیا، نخود، کلم بروکلی و… پرهیز کنید.

    مراقبت های بعد از turp وturt

    مراقبت از سوند پس از ترخیص از بیمارستان

    با توجه به این که بیمارانی که تحت جراحی‌های پروستات قرار می‌گیرند پس از ترخیص نیاز به سوند ادراری دارند، بخشی از مراقبت های بعد از turp و turt  مربوط به سوند می‌شود. سوند ادراری تا زمانی که زخم‌های محل جراحی التیام پیدا نکنند، نباید از مجرای ادراری خارج شود. اگر به صورت اتفاقی سوند خارج شد، برای تعویض سوند باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اگر التهاب یا ناراحتی در محل خروج سوند از آلت تناسلی احساس شود، می‌توانید با نظر پزشک از پماد آنتی بیوتیک برای کاهش التهاب استفاده کنید.

    خطرات احتمالی برای بیمار پس از TURP و TURT

    اگرچه جراحی‌های پروستات یکی از عمل‌های رایج در میان آقایان است اما در برخی موارد در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از turp و turt  ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. خطرات ناشی از جراحی TURP می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    مشکل موقتی در دفع ادرار: ممکن است چند روز پس از عمل در دفع ادرار مشکل داشته باشید. تا زمانی که تورم و التهاب محل جراحی کاهش پیدا کند، باید یک لوله (کاتتر) در آلت تناسلی قرار گیرد تا ادرار را از مثانه خارج کند.

    عفونت مجاری ادراری: این نوع عفونت یک عارضه احتمالی پس از هر عمل پروستات است. هر چه مدت زمان طولانی‌تری کاتتر در جای خود داشته باشید، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. برخی از مردانی که TURP دارند، عفونت های مکرر دستگاه ادراری دارند.

    ارگاسم خشک: یک اثر متداول و طولانی مدت هر نوع جراحی پروستات، انتشار مایع منی در حین انزال به داخل مثانه و خارج نشدن آن از آلت تناسلی است. ارگاسم خشک که به عنوان انزال رتروگراد نیز شناخته می‌شود، مضر نیست. و به طور کلی بر لذت جنسی تأثیر نمی گذارد اما می‌تواند در توانایی شخص برای فرزند آوری اختلال ایجاد کند.

    اختلال در نعوظ: اگرچه این مشکل، خطری برای سلامت شخص ندارد. اما اختلال نعوظ به عنوان یکی از عوارض طبیعی پس از جراحی‌های پروستات ممکن است رخ دهد.

    خونریزی شدید: این مورد نیز به ندرت اتفاق می‌افتد. در برخی موارد مردان در طی TURP خون زیادی از دست می‌دهند به طوری که نیاز به تزریق خون دارند. به نظر می‌رسد مردانی که پروستات بزرگتر دارند در معرض خطر از دست دادن خون بیشتری هستند.

    مشکل در نگه داشتن ادرار: به‌ندرت، از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری ادرار) رخ می‌دهد. این مشکل از عوارض بسیار نادر و طولانی مدت TURP است.

    نیاز به درمان مجدد: به ندرت برخی از مردان پس از TURP به درمان مجدد نیاز دارند زیرا علائم بیماری بهبود نمی‌یابند یا به مرور زمان برمی گردند. گاهی اوقات، درمان مجدد مورد نیاز است زیرا TURP باعث باریک شدن (سفتی) یا تنگی مجرای ادرار یا دیواره مثانه می‌شود.

    جمع بندی

    در این مقاله انواع مراقبت های بعد از turp و turt  را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم، برای کاهش عوارض ناشی از جراجی‌های پروستات باید مراقبت‌های لازم را داشته باشید. مهم‌ترین مراقبت های بعد از turp و turt  شامل برنامه غذایی مناسب، عدم انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش و دویدن، مراقبت‌های دارویی و مراقبت از سوند ادراری پس از جراحی است. همچنین در صورت بروز عوارض و خطرات ناشی از جراحی‌هایTURT و TURP باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *