واریکوسل و علت و درمان آن چیست
واریکوسل چیست | علت ، علائم و درمان
بهمن 11, 1401
پروتزآلت تناسلی چیست | انواع پروتز و مراحل جراحی
بهمن 11, 1401

زگیل تناسلی چیست | راههای انتقال و درمان

  • زگیل تناسلی چیست ؟

    زگیل تناسلی زائده ی پوستی نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل میشود و نوع خاصی از ویروس (HPV)  می باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست ناحیه ی جنسی فرد مبتلا منتقل می شود. جالب است بدانید بیماری HPV برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند سرطان دهانه رحم یا واژن را ایجاد کنند.

    علائم زگیل تناسلی :

    از زمان ورود این ویروس به بدن تا زمان بروز زائده‌ها ممکن است چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال به طول بی انجامد و زمان دقیقی را نمیتوان برای آن تعیین نمود. قابل توجه است که زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد منتقل می شود. بیمار بعد از مبتلا شدن به این بیماری دچار علائمی مانند : خارش ، سوزش ، خونریزی و… می شوید .

    راه های انتقال زگیل تناسلی و آیا زگیل واگیر دار است ؟

    در پاسخ به این سوال که آیا زگیل تناسلی واگیر دار است ؟ باید جواب داد بله ، لازم به ذکر است که تمامی افراد بالغ باید از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند. زیرا دلیل اصلی منتقل شدن زائده های زگیل تناسلی با سرعت بالا در چند دهه اخیر به دلیل عدم آگاهی درست مردم می باشد. قابل توجه است که همانطور که بالا گفته شده است این بیماری از طریق رابطه جنسی و در برخی موارد بسیار نادر از طریق استفاده از حوله های مشترک و یا استفاده از توالت فرنگی عمومی ، انجام اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی ، لیزر موهای زائد و… منتقل شده است .

    درمان قطعی ویروس اچ پی وی چیست؟

    ابتدا باید ویروس اچ پی وی را از زگیل تناسلی ( زائده ی پوستی ناشی از ویروس اچ پی وی ) جدا ببینیم به این معنی که زگیل تناسلی قابل درمان است اما ویروس خیر و فرد مبتلا تا اخر عمر ناقل ویروس بوده و ویروس در بدن او از بین نمی رود و همیشه امکان انتقال به فرد دیگر را دارد.
    قابل توجه است که تنها راه درمان زگیل کرایو یا فیرز کردن و در موارد شدید جراحی است . 

    واکسن گارداسیل چیست ؟

    این واکسن برای پیشگیری از ویروس‌های پاپیلومای انسانی به ویژه ویروس‌های تیپ ۶،۱۱، ۱۶ و ۱۸ کاربرد دارد. در حالت کلی تزریق این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان رحم توصیه شده است.
    قابل توجه است که بر خلاف تصور افراد ، واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی تجویز نمی‌شود و این واکسن تاثیری در روند درمان زگیل تناسلی ندارد، ولی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.
    بهترین زمان برای تزریق این واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی فرد است. از این رو معمولا توصیه شده است که افراد در بازه سنی ۹ الی ۲۶ سالگی نسبت به تزریق آن اقدام کنند

    تزریق واکسن گارداسیل برای چه کسانی ممنوع است؟

    • تزریق واکسن در حین بارداری و یا شیر دهی اصلا توصیه نمی‌شود اما در بیمارانی که داروی هورمونی ضد بارداری مصرف میکنند تزریق واکسن منعی ندارد.
    • بیماری تب دار حاد منع تزریق واکسن است اما عفونت جزئی مانند سرماخوردگی مانعی ندارد.
    • هم چنین تزریق همزمان پاپیلوگارد با سایر واکسنها منعی ندارد.

    قیمت واکسن گارداسیل :

    با توجه به افزایش نرخ دلار و ارز در حال حاضر قیمت دقیقی را نمی توان برای این واکسن عنوان کرد. طبق آخرین آمار قیمت واکسن زگیل تناسلی ایرانی ( دوگانه که تنها در برابر 2 نوع این ویروس مقاومت ایجاد میکند ) در مراکز هلال احمر حدود400  هزار تومان و در بازار آزاد حدودا سه برابر قیمت هلال احمر بوده است.
    در مورد قیمت واکسن زگیل تناسلی خارجی ( 4 گانه که وارد ایران می شود و بدن را در برابر 4 نوع این ویروس مقاوم میکند ) چیزی در حدود 2 الی 3 میلیون تومان می باشد . اما به دلیل عدم نپارت و توزیع درست این واکسن قیمت ها به شدت نوسان داشته و قابل پیشبینی نمی باشد. باید توجه داشت واکسن امریکایی 9 گانه به هیچ عنوان وارد ایران نشده و به دلیل نیاز به داشتن زنجیره ی سرمایی در انتقال واکسن از خرید این واکسن از دلال های دارو اجتناب کنید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    1 دیدگاه

    1. […] است در گروهی از افراد منجر به بروز عوارض مختلفی نظیر زگیل تناسلی و سرطان […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *