راهکارهای پیشگیری از اختلال نعوظ
11 راهکار برای پیشگیری از اختلال نعوظ
خرداد 2, 1402
زود انزالی یا انزال زودرس
زود انزالی یا انزال زودرس
خرداد 2, 1402

واکسن HPV، انواع و نحوه تزریق

  • بیش از نیمی از افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، در مقطعی از زندگی خود با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها هرگز این موضوع را نمی‌دانند. در نتیجه ممکن است بدون اینکه متوجه وجود این ویروس در بدن خود شوند، این ویروس را به دیگران منتقل کنند. خوشبختانه واکسن‌هایی برای محافظت در برابر گونه های خطرناک HPV ابداع شده است.

    عوارض ویروس HPV

    ویروس HPV از رایج‌ترین بیماری های مقاربتی جنسی است که از فردی به فرد دیگر از طریق تماس مستقیم در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی منتقل می‌شود.

    ویروس HPV انواع و علائم مختلفی دارد؛ این ویروس می‌تواند باعث عفونت‌ در ناحیه گلو و یا ناحیه تناسلی مردان و زنان شود. در بیشتر موارد، ویروس HPV به صورت خود به خود در بدن از بین می رود؛ ولی در برخی موارد منجر به بیماری هایی نظیر زگیل تناسلی و سرطان می شود. به عقیده بسیاری از پزشکان و متخصصان، ویروس HPV منجر به سرطان های متفاوت در مردان و زنان می شود که می توان به سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات در مردان اشاره کرد.

    سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان کشنده در میان زنان می باشد که در اکثر موارد، این سرطان ناشی از ویروس HPV بوده است.

    سرطان دهانه رحم در اثر HPV

    واکسن HPV

    سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، 2 واکسن را که بدن را در برابر گونه های خطرناک HPV محافظت می‌کند، تأیید کرده است:

    1.واکسن گارداسیل Gardasil

    2.واکسن سراویکس Ceravix

    هر دو واکسن Gardasil و Cervarix، بدن را در برابر 2 نوع (یا سویه) از HPV که منجر به حدود 70٪ تمام سرطان‌های دهانه رحم هستند، محافظت می‌کند. همچنین این 2 سویه ویروس HPV عامل اصلی در بیشتر سرطان‌های مقعد، واژن، فرج تناسلی و همچنین سرطان حلق هستند؛ واکسن‌های HPV ذکر شده بدن را در برابر تمام این سرطان محافظت می‌کنند.

    واکسن سراویکس Ceravix

    واکسن گارداسیل Gardasil از ایجاد 2 سویه HPV که 90٪ منجر به تشکیل زگیل تناسل میگردند، جلوگیری می کند. هر دو واکسن گارداسیل و سراویکس برای زنان قابل استفاده هستند ولی مردان فقط می توانند از واکسن گارداسیل استفاده نمایند.

    واکسن گارداسیل Gardasil

    ذکر این نکته ضروری است که این واکسن ها فقط قبل از ابتلا به ویروس HPV می توانند از بدن محافظت کنند. از آنجایی که این ویروس پس از شروع رابطه جنسی در فرد ایجاد می شود، لازم است که واکسن در جوانی و نوجوانی دختران و پسران تزریق شوند.

    نحوه تزریق واکسن HPV

    این واکسن‌ها در سه دز و طی دوره‌ای 6 ماهه تزریق می‌شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا توصیه می‌کنند که همه دختران و پسران در سن 11 یا 12 سالگی واکسینه شوند. علاوه بر این، واکسن‌ها برای دختران و پسران نوجوانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، زنان جوان تا سن 26 سال و مردان جوان تا سن 21 سال توصیه می‌شود. همچنین این واکسن‌ها برای مردان همجنس‌گرا و زنان و مردانی با سیستم‌های ایمنی ضعیف نیز توصیه می‌شود.

    سخن پایانی

    تحقیقات نشان داده است که واکسن‌های HPV بسیار موثر هستند. یک مطالعه اخیر نشان داد که با وجود اینکه تنها حدود یک سوم دختران 13 تا 17 ساله به طور کامل در برابر HPV واکسینه شده‌اند، تعداد زنان جوان مبتلا به HPV حدود 50٪ کاهش یافته است.

    زمانی که شما واکسن HPV دریافت می‌کنید، نه تنها بدن خودتان را از برخی سویه‌های این ویروس که منجر به سرطان می‌شوند محافظت می‌کنید، بلکه به جلوگیری از انتشار آن به دیگران نیز کمک می‌کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *