هیدروسل و بیضه طبیعی
هیدروسل، علل، عوارض و درمان
خرداد 27, 1402
تست شاخص DFI
آزمایش و تست DFI
خرداد 27, 1402

کجی یا انحنای آلت تناسلی، علل و درمان

  • انحنای آلت تناسلی (کجی آلت) چیست؟

    کجی یا انحنای آلت تناسلی به انحنای آلت تناسلی در هنگام نعوظ گفته می شود.

    آلت تتناسلی به طور معمول در هنگام نعوظ صاف و مستقیم است (داشتن مقداری انحنا طبیعی است)، ولی در مواردی ممکن است که آلت به سمت بالا، پایین یا به هر طرف خمیده شود که به آن کجی یا انحنای آلت می گویند.

    چنانچه انحنای آلت در هنگام آمیزش جنسی سبب درد و ناراحتی برای فرد و یا شریک جنسی اش شود، فرد باید به دور از احساس خجالت و شرم به پزشک مراجعه و نسبت به درمان کجی آلت خود اقدام کند.

    انحنای طبیعی آلت تناسلی

    انحنای طبیعی آلت تناسلی معمولاً بین 5 تا 30 درجه است؛ 5 درجه در آلت تناسلی شبیه زمانی است که عقربه های ساعت 9:13 را نشان می دهد و منحنی 30 درجه شبیه زمانی است که عقربه ها 9:10 را نشان می دهند.

    درجه انحنای آلت تناسلی

    انواع انحنای آلت تناسلی

    انواع انحنای آلت تناسلی عبارتند از:

    • انحنای مادرزادی آلت تناسلی(کوردی): نوعی از انحنای آلت تناسلی است که در بدو تولد و مادرزادی وجود دارد. اکثر افراد تا زمانی که به بلوغ نرسند، متوجه انحنای مادرزادی آلت تناسلی خود نمی شوند.
    • بیماری پیرونی: بیماری پیرونی وضعیتی است که در آن بافت اسکار (پلاک) در آلت تناسلی باعث خم شدن آلت تناسلی می شود. علت دقیق و قطعی بیماری پیرونی هنوز مشخص نشده است؛ با این حال برخی از محققان پزشکی بر این باورند که ممکن است پس از آسیب به آلت تناسلی هنگام نعوظ، این بیماری ایجاد شود، اما اکثر افراد مبتلا به آن هیچ آسیب خاصی هنگام برقراری رابطه جنسی به خاطر نمی آورند.

    علائم انحنای آلت تناسلی چیست؟

    علامت اصلی انحنای آلت تناسلی انحنا یا خمیدگی آلت تناسلی است.

    علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • به نظر می رسد آلت تناسلی پیچ خورده یا می چرخد ​​( پیچ خوردگی آلت تناسلی ).
    • توده در آلت تناسلی .
    • کاهش طول در آلت تناسلی یا کاهش قطر آلت تناسلی.
    • مشکل در رسیدن به نعوظ و یا حفظ آن .
    • درد و ناراحتی هنگام نعوظ.
    • درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی.

    انحنای آلت تناسلی می تواند تاثیر مستقیمی روی سلامت روانی و احساسات فرد بیمار بگذارد. فرد در صورت ابتلا به کجی آلت دچار استرس، اضطراب و افسردگی می گردد که این عوامل می تواند سبب آسیب به زندگی فردی و همچنین زندگی مشترک با همسر وی گردد.

    علل انحنای آلت تناسلی

    انحنای جزئی آلت تناسلی طبیعی و تا حدودی قابل انتظار است. اگر انحنای آلت تناسلی بیش از حد طبیعی است، نمی توان علت قطعی برای آن مشخص کرد.

    محققان ومتخصصین ارولوژی علتی برای انحنای مادرزادی آلت تناسلی پیدا نکرده اند؛ آن ها حدس می زنند که ممکن است یک طرف آلت تناسلی کششی تر (الاستیک تر) از طرف دیگر است.

    آسیب به آلت تناسلی در هنگام نعوظ می تواند به بیماری پیرونی منجر شود؛این آسیب ها عبارتند از:

    • رخی از پوزیشن ها در هنگام رابطه جنسی می تواند باعث خم شدن آلت گردد.
    • خودارضایی پر انرژی.
    • غلت زدن یا افتادن روی آلت تناسلی در حالت نعوظ.

    تشخیص کجی آلت تناسلی

    پزشک و متخصص ارولوژی با گرفتن شرح حال و پرسیدن سوالاتی در مورد علائم و سوابق جنسی و همچنین معاینه فیزیکی می تواند انحنای آلت تناسلی را تشخیص دهد.

    در طول معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک آلت را در حالت نعوظ بررسی کند و همچنین شاید لازم باشد تزریقی (داروی وازواکتیو) را انجام دهد که به طور موقت آلت تناسلی شما را در حالت نعوظ قرار می دهد.

    آزمایشات لازم برای تشخیص انحنای یا کجی آلت

    پزشک اورولوژی ممکن است سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی را تجویز کند که در این آزمایش جریان خون در رگ ها بررسی می شود.

    سونوگرافی کالر داپلر آلت

    از آزمایش تشخیصی دیگر می توان به استفاده از گونیومتر برای اندازه گیری انحنای آلت تناسلی اشاره کرد.

    درمان کجی آلت

    اگر انحنای خفیفی دارید که به شما آسیبی نمی رساند یا مانع از برقراری رابطه جنسی نمی شود، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اگر این انحنا موجب درد و ناراحتی شما و یا شریک زندگی شما شده است، باید به متخصص ارولوژی مراجعه نمایید تا بهترین شیوه درمانی را برای شما تجویز نماید. از روش های درمانی برای کجی آلت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کشش درمانی: در این روش با استفاده از دستگاه وکیوم یا دستگاه کشش، آلت تناسلی را به آرامی کشیده و یا در جهت مخالف منحنی خم کند. ممکن است لازم باشد چندین ماه از این دستگاه استفاده کنید.
    دستگاه ویکوم درمان کجی آلت
    • داروها: پزشک ممکن است دارویی را مستقیماً به آلت تناسلی شما تزریق کند که این دارو به تجزیه بافت اسکار کمک می کند. همچنین تجویز داروهای خوراکی جهت بهبود جریان خون نیز محتمل است.
    • جراحی: در این روش جراح ممکن است بافت اسکار را بردارد یا از بخیه برای کاهش انحنا استفاده کند. همچنین جراح ارولوژی می تواند جراحی پروتز آلت تناسلی را برای بیمار توصیه نماید که در این روش جراحی، کاشت پروتز آلت این امکان را به فرد می دهد که هر زمان که بخواهد نعوظ مستقیم و سفتی داشته باشد.
    پروتز آلت
    پروتز آلت قطعی ترین راه درمان

    جلوگیری از کجی آلت

    شما نمی توانید از انحنا یا کجی مادرزادی آلت تناسلی جلوگیری کنید. اما شما می توانید به کاهش خطر آسیب به آلت تناسلی که ممکن است به انحنای آلت تناسلی منجر شود، کمک کنید.

    با افزایش سن، نعوظ شما ممکن است نرم تر شود. نعوظ های نرم تر خطر بیشتری برای خم شدن غیرمنتظره در طول رابطه جنسی دارند. داروهای اختلال نعوظ خوراکی مانند سیلدنافیل (Viagra)، واردنافیل (Levitra) یا تادالافیل (Cialis) جریان خون را در آلت تناسلی شما افزایش می دهند. جریان خون بیشتر به آلت تناسلی شما به حفظ نعوظ سفت کمک می کند. این داروها نیاز به نسخه دارند، بنابراین بهتر است به محض نرم شدن نعوظ خود، با یک پزشک و متخصص ارولوژی صحبت نمایید.

    همچنین می توانید با احتیاط در هنگام رابطه جنسی به کاهش صدمات کمک کنید؛ موارد زیر می تواند به کاهش صدمات هنگام رابطه کمک کند:

    • برای کاهش اصطکاک از روان کننده ها (لوب ها) استفاده کنید .
    • اگر موقعیت خود را تغییر دادید یا اگر آلت تناسلی تان بیرون می لغزد، آلت تناسلی خود را با دست راهنمایی کنید.
    • زمانی که شریک زندگی تان بالای سرتان است یا پشت سر شریکتان هستید، مراقب باشید.

    مراقبت در صورت ابتلا به کجی آلت

    اگر انحنای آلت تناسلی دارید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

    • با شریک جنسی خود صادق باشید؛ در مورد انحنای آلت تناسلی خود و احساسات خود با شریک جنسی خود صادق باشید.
    • با یک متخصص اورولوژی صحبت کنید؛ متخصص اورولوژی با تشخیص کجی آلت به تجویز بهترین شیوه درمانی برای شما می پردازد.
    • با یک درمانگر جنسی صحبت کنید؛ یک درمانگر جنسی می تواند به شما و شریک زندگی تان کمک کند تا استرس و اضطراب خود را در رابطه کنترل نمایید، به خصوص اگر انحنای آلت تناسلی رابطه جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند.
    • با یک روانشناس یا روانپزشک صحبت کنید؛ تغییرات در هر قسمت از بدن به خصوص اندام تناسلی می تواند منجر به ایجاد استرس و احساس ناامنی شود. یک روانشناس یا روانپزشک می تواند به درمان عواملی که بر سلامت روانی یا عاطفی شما تأثیر می گذارد، کمک کند.

    سوالات متداول

    آیا کجی آلت تناسلی مسری است؟

    خیر، کجی آلت تناسلی بیماری یا عفونت مقاربتی نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

    آیا کجی آلت تناسلی بر باروری تأثیر می گذارد؟

    خیر، کجی آلت تناسلی بر توانایی شما برای باروری تأثیری نخواهد گذاشت.

    آیا کجی آلت تناسلی خود به خود از بین خواهد رفت؟

    کجی آلت تناسلی به ندرت بدون درمان از بین می رود. در موارد خفیف، علائم شما ممکن است خود به خود از بین بروند. اما در موارد شدید، علائم شما ممکن است باقی بماند و به مرور بدتر شود.

    چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

    اگر:

    • نعوظ دارید و صدای ترک خوردگی را می شنوید که به دنبال آن درد شدید، از دست دادن فوری نعوظ و کبودی یا تورم در آلت تناسلی خود ( شکستگی آلت تناسلی ) احساس می کنید.
    • نمی توانید ادرار کنید.
    • متوجه خونریزی خارجی می شوید.

    سخن پایانی

    داشتن مقداری انحنای آلت تناسلی در هنگام نعوظ طبیعی است. آلت تناسلی ممکن است به سمت بالا، پایین، سمت چپ و یا راست کج شود. این انحنا تا زمانی که باعث درد و ناراحتی و یا مانع از برقراری رابطه جنسی شما نشود، هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. کجی آلت ممکن است به مرور زمان ایجاد شود که می تواند سبب آسیب به سلامت روانی و احساسات شما و شریک زندگی تان شود. حتی ممکن است با داشتن این وضعیت برای داشتن رابطه جنسی نیز مردد باشید. داشتن این احساس طبیعی است ولی جای نگرانی نیست. اگر در مورد کجی آلت تناسلی نگران هستید، با یک پزشک و متخصص ارولوژی صحبت کنید، به خصوص اگر این انحنا دردناک می باشد و یا رابطه جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۳ رای

    6 دیدگاه

    1. میلاد گفت:

      سلام آقای دکتر ببخشید .مشکل عدم دخول بعد از نعوظ که باعث کجی آلت تناسلی و شلی آن وعدم ورود به واژن می‌شود.چیست؟

    2. مهدی گفت:

      سلام من حدود ۱۰ تا ۲۰ درجه انحنای به بالا دارم در حالت نعوظ ولی هیچ احساس دردی و مشکلی در رابطه ندارم آیا باید درمان کنم یا خوبه ؟
      آیا بیشتر میشه چه کار هایی برای پیشگیری بکنم

    3. للاا گفت:

      سلام دکتر من الت تناسلی پوست اضافه داره باید چیکارش کنم؟؟با لیزر درس میشه؟عکسشو کجا میتونم بفرستم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *