ارولوژیست و پزشک ارولوژی کیست
آزمایش PSA چیست؟
تیر 23, 1402

کیست کلیه، علت، علائم و عوارض + درمان

• کیست های کلیه، کیسه های به شکل دایره هستند که از مایع پر می شوند و روی کلیه ها یا در آنها تشکیل می شوند. کیست کلیه می تواند منجر به اختلال در عملکرد کلیه شود. البته اکثر کیست ها از نوع کیست های ساده هستند که منجر به سرطان یا اختلال در عملکرد کلیه نمی شوند.

علت ایجاد کیست کلیه تا به امروز به طور دقیق مشخص نشده است. در اکثر موارد یک کیست روی کلیه ایجاد می شود؛ اما بیش از یک کیست نیز می تواند روی یک یا هر دو کلیه ایجاد شود.

کیست های ساده کلیه با کیست هایی که با بیماری کلیه پلی کیستیک ایجاد می کنند، متفاوت هستند. همچنین کیست های ساده با کیست های پیچیده متفاوت هستند. کیست های پیچیده بمی تواند با اختلالاتی که ایجاد می کند منجر به سرطان گردد که باید به همین دلیل بیماران دارای این کیست ها تحت نظر قرار بگیرند.

کیست های ساده کلیه اغلب در طول آزمایش تصویربرداری برای بیماری ها و وضعیت های دیگر مشخص می گردد. این کیست ها معمولاً نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه سبب ایجاد علائم در داخل بدن گردند.

کیست کلیه

علائم کیست کلیه

کیست های ساده کلیه معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند؛ اما اگر یک کیست ساده به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است منجربه علائم زیر گردد:

• درد مبهم در پشت یا پهلو
    • درد بالای معده

علت ایجاد کیست کلیه چیست؟

علت ایجاد کیست کلیه تا به امروز به طور دقیق مشخص نشده است. یک فرضیه نشان می دهد که کیست های کلیه زمانی ایجاد می شوند که لایه سطحی کلیه ضعیف شده و کیسه ای را تشکیل می دهد. سپس کیسه با مایع پر شده و جدا می شود و به کیست تبدیل می شود.

خطر ابتلا به کیست های ساده کلیه با افزایش سن افزایش می یابد؛ اما بدین معنی نیست که فقط در سنین بالا اتفاق بیفتند و ممکن است در هر سنی رخ دهد. کیست های ساده کلیه در مردان شایع تر است.

عوارض کیست کلیه چیست؟

کیست کلیه گاهی ممکن است منجر به عوارضی شود، از جمله:

• کیست عفونی؛ کیست کلیه ممکن است عفونی شود و باعث تب و درد شود.
    • کیست ترکیده؛ کیست کلیه که می ترکد باعث درد شدید در پشت یا پهلو می شود. گاهی اوقات ترکیدن کیست ممکن است منجر به ایجاد خون در ادرار یا هماچوری شود.
    • مسدود شدن جریان ادرار؛ کیست کلیه که جریان معمول ادرار را مسدود می کند که ممکن است منجر به تورم کلیه شود.

نحوه تشخیص

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص کیست های ساده کلیه عبارتند از:

• تست های و آزمایش های تصویربرداری؛ MRI ، CT و سونوگرافی آزمایش‌های تصویربرداری هستند که اغلب برای تشخیص کیست‌های ساده کلیه استفاده می‌شوند. آزمایش های تصویربرداری به تعیین کیست یا تومور بودن توده کلیه کمک می کنند.
    • تست های عملکرد کلیه با آزمایش خون؛ آزمایش نمونه خون شما ممکن است نشان دهد که آیا کیست بر عملکرد کلیه شما تأثیر می گذارد یا خیر.

درمان کیست کلیه

ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید

اگر یک کیست ساده هیچ علامتی نداشته باشد و همچنین بر عملکرد کلیه نیز تأثیری نداشته باشد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. البته پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی را در طول زمان انجام دهید تا ببینید آیا کیست شما تغییر می‌کند یا خیر.

اگر کیست شما تغییر و علائم ایجاد کند، پزشک درمان مناسب را برای شما توصیه می کند. گاهی اوقات یک کیست ساده خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان ندارید.

درمان کیست هایی که علائم ایجاد می کنند

اگر یک کیست ساده علائم ایجاد کند، پزشک ممکن است که درمان را توصیه کند. در این صورت روش های درمانی که استفاده می شوند، عبارتند از:

• سوراخ کردن کیست و تخلیه آن و سپس پر کردن آن با محلول؛ محلول باعث ایجاد اسکار می شود و به جلوگیری از پر شدن مجدد کیست با مایع کمک می کند. ممکن است از الکل یا یک ترکیب شیمیایی به عنوان محلول استفاده شود. در این روش، برای کوچک کردن کیست، ممکن است یک سوزن بلند و نازک از طریق پوست شما و از طریق دیواره کیست کلیه وارد شود. سپس مایع را از کیست تخلیه کرده و با محلولی پر می کنند.
    • جراحی برای برداشتن کیست؛ کیست بزرگی که علائم ایجاد می کند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. برای دسترسی به کیست، جراح چندین برش کوچک را در پوست شما ایجاد می کند و ابزار مخصوص و یک دوربین فیلمبرداری کوچک را از طریق برش ها وارد می کند. سپس در حین تماشای یک مانیتور ویدئویی در اتاق عمل، جراح ابزارها را به سمت کلیه هدایت می کند و از آنها برای تخلیه مایع کیست استفاده می کند. سپس دیواره های کیست بریده یا سوزانده می شوند. این روش جراحی به ندرت برای کیست های ساده انجام می شود و اغلب برای کیست های پیچیده با تغییراتی که منجر به سرطانی شدن آن می شود، استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کیست ساده کلیه ممکن است در هنگام آزمایش تصویربرداری برای بیماری یا وضعیت دیگری مشخص شود، اما جای نگرانی نیست. با پزشک و متخصص ارولوژی در مورد اینکه داشتن یک کیست ساده چه تاثیری بر سلامتی شما دارد صحبت کنید. صحبت با پزشک به شما کمک کند که کنترل بیشتری بر وضعیت خود داشته باشید.

همچنین اگر دچار علائم کیست شدید، به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با بررسی شرح حال و آزمایشات تکمیلی به تشخیص وجود کیست در کلیه شما بپردازد.