درمان چسبندگی آلت
رزوم، درمان بزرگی پروستات با بخار آب
دی 16, 1402

اورتروسکوپی

• اگر هنگام ادرار کردن احساس درد داشته باشید یا دارای سنگ کلیه باشید، پزشک ممکن است از اورتروسکوپی برای تشخیص و همچنین درمان مشکلات دستگاه ادراری شما استفاده کند.

اورتروسکوپی چیست؟

در طول اوروتروسکوپی، پزشک یک اسکوپ نازک و قابل انعطاف را در مثانه و حالب (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برد) وارد می کند. به این ترتیب پزشک سنگ کلیه، سنگ حالب و یا سایر علت های ادرار دردناک را تشخیص و نسبت به درمان آن ها اقدام می کند.

چه زمانی به اورتروسکوپی نیاز داریم؟

اورتروسکوپی معمولا زمانی انجام می شود که بیمار دارای سنگ حالب یا سنگ کلیه باشد.

سنگ های کلیه شبیه سنگریزه هستند که از مواد معدنی و نمک موجود در ادرار ساخته شده اند. این سنگ ها در کلیه تشکیل می شوند، اما می توانند به سمت حالب نیز حرکت کنند.

اورولوژیست در صورتی که مشکوک به وجود پولیپ، تومور یا بافت غیر طبیعی در سیستم دستگاه ادراری شود، ممکن است اورتروسکوپی را برای بیمار تجویز نماید.

پزشک همچنین می‌تواند از این روش با اسکوپ مخصوص برای برداشتن سنگ، پولیپ یا تکه‌ای از بافت (بیوپسی ) برای آزمایش‌ نیز استفاده کند.

درصورتی که تشخیص پزشک برای علت ادرار دردناک، عفونت ادراری باشد، ممکن است آزمایش های تکمیلی زیر برای قطعیت در تشخیص خود انجام دهد:

• آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت های احتمالی.
    • سی تی اسکن برای تشخیص سنگ کلیه و تشخیص اندازه و محل آن.
    • MRI برای ارائه تصاویر دقیق از کلیه ها، مثانه و سایر اندام های داخلی.

چه کسانی به اورتروسکوپی نیاز دارند؟

اگر مشکلات دستگاه ادراری تشخیص داده نشده مانند انسداد ادرار دارید، اوترورسکوپی می تواند به تشخیص مشکل کمک کند. در زمانی که بیمار ادرار دردناک یا مشکلات ادراری دارد، ممکن است به اورتروسکوپی نیاز داشته باشد.

جراح اورولوژی در برخی موارد از اورتروسکوپی به عنوان سنگ شکن و برای شکستن سنگ کلیه استفاده می کند. اغلب از اورتروسکوپی به عنوان سنگ شکن برای شرایط زیر استفاده می شود:

• زنانی که باردار هستند.
    • افرادی که اضافه وزن دارند.
    • افرادی که مشکلات لخته شدن خون دارند.

نحوه انجام اورتروسکوپی چگونه است؟

اورتروسکوپی یک روش سرپایی است، به این معنی که پس از اتمام آن می توانید، به خانه بروید.

برای انجام این روش بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. بدین معنی که از زمان آغاز تا پایان اورتروسکوپی شما بیدار نیستید. مانند هر روش دیگری که از داروها و گازها برای بیهوشی استفاده می شود، احتمال کمی برای عوارض بعدی وجود دارد.

هنگامی که بیهوشی تأثیر می گذارد و شما خواب هستید، اورولوژیست نوک اورتروسکوپ را در مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن شما خارج می شود) وارد می کند.

هنگامی که اورتروسکوپ در مثانه قرار گرفت، اورولوژیست یک محلول استریل را از طریق نوک اسکوپ آزاد می کند. این کار مثانه را پر می کند تا دیواره های آن واضح تر دیده شود. سپس به آرامی اسکوپ را به داخل حالب هدایت می کند. اگر نگرانی در مورد کلیه وجود داشته باشد، دامنه حرکت اورتروسکوپ را می توان تا کلیه ادامه داد.

روند انجام ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد تا دستگاه ادراری توسط پزشک مشاهده شود. البته باید توجه داشت که اگر برداشتن یا شکستن سنگ یا نمونه برداری از بافت برای بیوپسی انجام شود، اوتروسکوپی ممکن است بیشتر طول بکشد. اورتروسکوپی که از لیزر برای شکستن سنگ های کوچک کلیه استفاده می کند، ممکن است حدود 90 دقیقه طول بکشد. نوع لیزر مورد استفاده با اورتروسکوپ “لیزر هولمیوم” نامیده می شود.

نحوه انجام اورتروسکوپی

عوارض انجام اورتروسکوپی چیست؟

از عوارض احتمالی اورتروسکوپی می توان به احتمال خفیف خونریزی یا آسیب به حالب اشاره کرد. مانند بسیاری از روش های پزشکی، احتمال عفونت کمی وجود دارد. ممکن است پس از ادرار کردن، کمی ناراحتی داشته باشید. اگر در حالب ورم دارید، ممکن است برای مدتی ادرار کردن سخت باشد که به مرور زمان رفع می شود.

قبل از انجام اورتروسکوپی چه کاری انجام دهیم؟

برای آماده شدن انجام اوتروسکوپی لازم نیست کارهای زیادی انجام دهید. قبل از عمل باید ادرار کنید.

همچنین باید دستورالعمل هایی در مورد اینکه چه مدت قبل از عمل جراحی نیاز به توقف خوردن، نوشیدن و مصرف برخی داروها دارید، دریافت کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون برای کاهش خطر لخته شدن خون استفاده می کنید، باید به پزشک اطلاع دهید.

همچنین باید حتماً یک نفر همراهتان باشد.

بعد از انجام اورتروسکوپی چه کاری انجام دهیم؟

پس از برداشتن اورتروسکوپ و تخلیه مایع مثانه، در حالی که بیهوشی از بین می رود، روند بهبودی ممکن است 1 تا 4 ساعت طول بکشد. در موارد نادر ممکن است یک استنت داخل دستگاه ادراری قرار گیرد.

احتمالاً از شما خواسته می شود که در طی 2 ساعت پس از اورتروسکوپی مقدار زیادی آب بنوشید. ممکن است تا 24 ساعت هنگام ادرار کردن درد داشته باشید و همچنین خون در ادرار مشاهده کنید.

همچنین ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت و بروز درد، آنتی بیوتیک و مسکن برای شما تجویز نماید. همچنین ممکن است لازم باشد یک حمام آب گرم بگیرید یا یک پارچه گرم و مرطوب را روی دهانه مجرای ادرار خود قرار دهید تا کمی ناراحتی را کاهش دهید.

اگر درد، یا لرز یا تب زیاد دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که این علائم می تواند نشانه ای از عفونت در بدن شما باشد.