سیستوسکوپی
سیستوسکوپی، کاربرد و نحوه انجام آن
بهمن 13, 1402
ناباروری در مردان
ناباروری در مردان
بهمن 13, 1402

دیابت و اختلال نعوظ

  • اختلال نعوظ یک مشکل رایج در مردان مبتلا به دیابت است. البته لازم به ذکر است که دیابت با استراتژی های پیشگیری کننده و روش های درمانی قابل کنترل است.

    دیابت عامل اختلال نعوظ در مردان

    مشکلات نعوظ که اختلال نعوظ یا ED نیز نامیده می شود، در مردان مبتلا به دیابت رایج است. به خصوص کسانی که دیابت نوع 2 دارند. قند خون بالا در مدت طولانی می تواند به عصب ها و رگ های خونی آسیب برساند. این آسیب باعث ایجاد مشکلاتی در رسیدن و یا حفظ نعوظ حین رابطه جنسی می گردد.

    اگرچه بالارفتن سن می تواند باعث اختلال نعوظ گردد، اما این عارضه در اکثر مواقع در مردان مبتلا به دیابت زودتر رخ می دهد. زندگی با اختلال نعوظ می تواند یک چالش واقعی در زندگی فرد و شریک زندگی اش باشد و از طرفی باعث کاهش اعتماد به نفس و افسردگی در فرد گردد. از این رو باید برای پیشگیری از آن در مسیر درست قدم بردارید.

    درمان اختلال نعوظ در افراد دیابتی

    1)مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی و مشاوره با او

    بسیاری از مردان به دلیل احساس شرمندگی نمی خواهند در مورد اختلال نعوظ با پزشک و هیچ شخص دیگری صحبت کنند. اما در این مورد باید توجه داشت که فرد باید به دور از هرگونه احساس شرمندگی و خجالت کشیدن، باید با پزشک خود در مورد علائم و هر آنچه که در زندگی جنسی اش رخ داده مشاوره کند. پزشک با بررسی های تکمیلی اعم از بررسی سطح تستوسترون و تشخیص علت اختلال نعوظ، بهترین روش درمانی را تجویز می نماید.

    حفظ سطح قند خون نرمال می تواند به محافظت از عصب ها و عروق خونی شما کمک کند. وقتی این عصب ها و عروق آسیب می بینند، فرد دچار اختلال نعوظ می گردد. با حفظ سطح قند خون به طور کلی احساس بهتری خواهید داشت و کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشید.

    چنانچه برای درمان دیابت دارویی مصرف می کنید، به پزشک در مورد آن اطلاع دهید. چرا که این داروها می توانند باعث مشکلات نعوظ شما شوند. برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان افسردگی یا فشار خون بالا مصرف می شوند، باعث ایجاد ED می گردند. تغییر این داروها می تواند به بهبود فرد کمک کند.

    2)سبک زندگی خود را تغییر دهید

    وقتی صحبت از سلامتی فرد می شود، تغییر در سبک زندگی می تواند تفاوت های بزرگی ایجاد کند. تغییرات زیر را برای بهبود و درمان اختلال نعوظ امتحان کنید:

    • سیگار نکشید؛ استعمال دخانیات باعث باریک شدن رگ های خونی می شود، در نتیجه خون کمتری به آلت تناسلی می رسد. همچنین، سیگار باعث کاهش سطح اکسید نیتریک بدن می گردد. اکسید نیتریک به بدن سیگنال می دهد که اجازه دهد خون به آلت تناسلی جریان یابد. نیتریک اکسید کمتر به معنای جریان خون کمتر است و جریان خون کمتر می تواند منجر به ایجاد و تشدید اختلال نعوظ گردد.
    • برنامه غذایی سالم داشته باشید؛ هیچ برنامه غذایی یکسانی برای افراد مبتلا به دیابت وجود ندارد. اما پزشک می تواند یک برنامه غذایی با ترکیب مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی را برای سلامتی شما ارائه دهد.
    • حفظ وزن سالم؛ اضافه وزن می تواند باعث اختلال نعوظ و همچنین تشدید آن گردد.
    • ورزش کنید؛ ورزش به بهبود عواملی که سبب اختلال نعوظ می گردند، کمک می کند، بدین صورت که ورزش باعث افزایش جریان خون می شود و در عین حال به کاهش استرس و همچنین کاهش وزن نیز کمک می کند.
    • نوشیدن الکل را متوقف کنید یا کاهش دهید؛ الکل می تواند بر اختلال نعوظ تأثیر بگذارد.

    3) دستورالعمل های درمانی پزشک را دنبال نمایید

    روش های زیادی برای درمان اختلال نعوظ وجود دارد. پزشک با بررسی علت ایجاد اختلال نعوظ، بهترین روش درمانی را توصیه می نماید:

    • مصرف داروهای خوراکی؛ داروهای اختلال نعوظ شامل سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس، آدسیرکا)، واردنافیل یا آوانافیل (استندرا) است. این قرص‌ها باعث افزایش جریان خون به آلت تناسلی می شوند و سبب می شوند فرد راحت تر به نعوظ برسد و بتواند آن را حفظ کند. به پزشک خود مراجعه نمایید تا پزشک تشخیص دهد که کدام دارو برای شما مناسب است.
    • پمپ وکیوم آلت تناسلی؛ این دستگاه که پمپ آلت تناسلی یا پمپ خلاء نیز نامیده می شود، لوله توخالی است که روی آلت تناسلی خود قرار می دهید. از یک پمپ برای کشیدن خون به آلت تناسلی شما برای ایجاد نعوظ استفاده می شود.
    • جراحی ایمپلنت پروتز آلت؛ اگر داروها یا پمپ آلت تناسلی برای درمان بیمار بی تاثیر باشند، جراحی ایمپلنت پروتز آلت ممکن است یک گزینه باشد. ایمپلنت آلت تناسلی نیمه سفت یا بادی گزینه ای مطمئن و موثر برای بسیاری از مردان مبتلا به اختلال نعوظ است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    6 دیدگاه

    1. ناشناس گفت:

      دیابت کنترل شده هم باعث اختلال نعوظ میشه؟

    2. ناشناس گفت:

      اگر دیابت داشته باشیم و مشکل نعوظ داشته باشیم میتونیم پروتز بذاریم؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        سلام بله دوست عزیز فقط باید دیابت شما کنترل شده باشه و در مراقبت ها برای جلوگیری از عفونت بسیار دقت کنین

    3. ناشناس گفت:

      اگر اختلال نعوظ شدید باشه با وجود دیابت میشه پروتز هم گذاشت؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *