متخصص ارولوژیست کیست و ارولوژی چیست؟
متخصص ارولوژیست کیست و ارولوژی چیست؟
فروردین 23, 1400
تنگی مجرا و درمان آن (استنت مجرا) | دکتر میرصادقی
تنگی مجرا و درمان آن (استنت مجرا)
فروردین 23, 1400

دیرانزالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

  • دیرانزالی یا انزال دیررس (Delayed ejaculation) به انزال نارس و یا انزال مهارشده نیز می‌گویند، فرد دیرانزال ممکن است ناتوانی یا مشکل برای رسیدن به اوج لذت جنسی درحالی که میل و تحریک جنسی فراوانی را نشان می‌دهد، داشته باشد.

    انزال

    اِنزال به خروج مایع منی به صورت جهنده از آلت تناسلی مرد گفته می‌شود. فرد در این حالت احساس لذت شدیدی می‌کند و چند لحظه بعد بی‌حال و سست خواهد ‌شد. این حال معمولاً هنگام آمیزش جنسی و یا استمنا یا خودارضایی رخ می‌دهد. البته این حالت ممکن است در خواب نیز رخ دهد که در اصطلاح به آن احتلام خواهد گفت. معمولاً یک مرد می‌تواند تنها چندین دقیقه پس از فعالیت در آمیزش جنسی به ارگاسم یا اوج لذت جنسی برسد درحالی که یک مرد با مشکل دیرانزالی، یا اصلاً ارگاسم نمی‌شود یا اینکه فرآیند به ارگاسم رسیدن بسیار طولانی خواهد بود. به ‌طور مثال بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

    زودانزالی در مردان
    زودانزالی در مردان

    دیرانزالی چیست؟

    در بیش‌تر موارد، مرد دچار انزال دیررس تنها قادر می‌تواند پس از خودارضایی و نه از طریق آمیزش جنسی، به ارگاسم برسد. انزال دیررس یکی از نادرترین اختلالات جنسی در میان مردان می‌باشد و امکان دارد ناشی از اثرات جانبی مصرف برخی داروها باشد. دیرانزالی یک مشکل جدی است و اگر درمان نشود و ادامه پیدا کند امکان دارد فرد یا شریک جنسی را منجر به مشکلات روحی و روانی کند.

    شدت دیرانزالی ممکن است کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد در نوسان باشد.انزال دیررس به هر شدتی که باشد موجب ناکامی جنسی در رابطه می‌شود.

    دلایل دیرانزالی

    دیر انزالی می‌تواند علل‌های مختلفی چه روانی و چه فیزیکی داشته باشند. همچنین امکان وجود ترکیبی از هر دو علت می‌تواند باشد. این وضعیت می‌تواند یک مشکل مادام‌العمر باشد که در آن یک مرد همچنان برای رسیدن به ارگاسم با مشکل مواجه است، اما دیرانزالی اغلب پس از یک دوره عملکرد طبیعی رخ می‌دهد.

    علل فیزیکی

    • عوارض جانبی دارو: تاخیر در انزال ممکن است اثر مصرف داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای فشار خون، مسکن‌ها، و سایر داروها باشد.
    • الکل یا استفاده از برخی داروهای روانگردان
    • آسیب عصبی: سکته مغزی، آسیب نخاعی، جراحی، بیماری ام اس، و دیابت شدید همگی می‌تواند باعث تغییر عملکرد دستگاه تولید مثل و انزال شوند.
    • افزایش سن می تواند حساسیت آلت تناسلی مرد را به تحریک جنسی کاهش دهد.
    • و…

    عوامل روانی

    • سابقه وجود مشکلات زودهنگام در زندگی از جمله سوء استفاده، مشکل در ارتباط برقرار کردن با دیگران، بی‌توجهی توسط پدر و مادر به فرد، تربیت جنسی نادرست
    • خشم ابراز نشده
    • عدم تمایل به کسب لذت توسط فرد
    • عقاید مذهبی، به این گمان که فعالیت جنسی یک گناه می‌باشد.
    • ترس از مواردی مثل مایع منی یا دستگاه تناسلی زن، یا ترس از نوعی ایجاد آسیب یا بی حرمتی به همسر از طریق انزال
    • ترس از بارداری شریک جنسی
    • مسائل مربوط به کمبود اعتماد به نفس یا نگرانی در مورد عملکرد
    • و…
    زودانزالی در مردان
    زودانزالی در مردان

    خود ارضایی در گذشته یکی از عواملی است که بسیار مرتبط با انزال غیر عادی است. برخی از انواع رفتار در خود ارضایی میتوانند موجب تاثیراتی مهم در ابتلا به دیر انزالی شوند.

    • خودارضایی یا استمنا به دفعات زیاد که بیشتر از سه بار در هفته انجام بشود.
    • داشتن سبکی از خود ارضایی که قابل تطبیق با رابطه جنسی نیست، به خصوص با سرعت بالا، فشار بالا یا شدت‌های بالا.
    • دست، دهان یا واژن همسر نمی‌توانند به راحتی سبک مورد نظر مرد را تکرار کنند.
    • شریک جنسی متفاوت از فانتزی متصور مرد در طول خود ارضایی برای ایجاد ارگاسم وجود دارد.
    • و…

    تشخیص دیرانزالی

    به منظور تشخیص، پزشک با فرد در مورد علائم و تعداد دفعات بروز دیرانزالی صحبت می‌کند. سپس احتمال وجود دیگر مشکلات پزشکی مانند عفونت، عدم تعادل هورمونی، و… با استفاده از آزمایش خون و ادرار بررسی خواهد شد.

    زودانزالی در مردان
    زودانزالی در مردان

    درمان دیرانزالی

    درمان دیر انزالی به علت تشکیل آن بستگی دارد. برای مثال، اگر داروهای ضد افسردگی باعث این مشکل شدند، ممکن است یک داروی جایگزین تجویز بشود.

    به طور مشابه، در مواردی که مصرف بیش از حد الکل یا داروهای بدون نسخه علت دیر انزالی باشد، کاهش مصرف یا حذف این عوامل می‌تواند در درمان موثر باشد. هنگامی که سایر شرایط پزشکی دلیل زمینه‌ای باشند، مدیریت مشکلی اصلی، برای مثال یک مشکل عصبی، ممکن است به برطرف شدن مشکل دیر انزالی کمک کند. با این حال امکان دارد موارد اصلی دیرانزالی به سادگی قابل درمان نباشند و اغلب نیاز به کمک مشاورانی حرفه‌ای باشد.

    داروی دیر انزالی و زود انزالی
    داروهای درمانی برای دیر انزالی

    برای درمان این بیمار داروهایی وجود دارند که ممکن است پزشک متخصص آنها را تجویز کند اما این داروها به طور کامل و مشخص دیرانزالی را درمان نمی‌کنند.

    پس درصورتی که دیرانزالی هستید به متخصص مراجعه کنید تا منشاء آن را پیدا و درمان کنید. داشتن روحیه‌ای سالم و به دور از استرس در مواجعه با دیرانزالی بسیار موثر می‌باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    10 دیدگاه

    1. ستار گفت:

      سلام جناب میرصادقی
      وقت شما بخیر
      میخواستم بدونم آیا واقعا زودانزالی درمان میشه یا نه؟

    2. امیر گفت:

      میخوام بپرسم بنده هر موقع باجنس مخالف همسرم برخورد میکنم الت تناسلیم زود برانگیخته میشه و وقتی میخوام سکس کنم سریع انزال صورت میگیره این مشکل رو دارم چیکار کنم؟

    3. رضا گفت:

      سلام.ایا تزریق بوتاکس برای درمان زود انزالی موثر است؟

    4. امیرحسین گفت:

      بعد از جراحی استروماسل دچار زود انزالی شدم ایا ممکنه جراحی باعث این مشکل شده باشه؟

    5. مهدی گفت:

      سلام جناب میرصادقی
      آقای دکتر مدت زیادی هست که اصلا به نزدیکی باهمسرم بی میل واحساس شده ام وهروقت هم که خواستم نزدیکی بکنم باسوزش دربدنه آلت رو به رو میشم و دچار دیرانزالی میشم.
      لطفا راهنمایی کنید.

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام همسر شما باید برای آگاهی از عفونت واژن و میزان ph به پزشک زنان مراجعه کند و برای بی میلی جنسی باید به روانشناس مراجعه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *