مراقبت های بعد از جراحی پروستات
مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات و ناگفته‌های آن!
آذر 28, 1401
مراقبت های بعد از جراحی سنگ و داشتن dj یا دبل جی
آذر 28, 1401

9 نکته مهم از مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی که باید بدانید

• مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی

مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی دوره بهبودی شما را کوتاه‌تر می‌سازد. هر عمل جراحی دارای عوارض مختلفی است. دانستن این پیامدها باعث می‌شود دوره نقاهت بهتری داشته باشید و بدانید چگونه با عوارض جراحی روبه‌رو شوید. بیماری واریکوسل نوعی بیماری مردانه است و بیماری هرنی یا فتق نیز بیشتر در مردان دیده می‌شود. جراحی واریکوسل و هرنی در مردان دو روش معمول دارد. نخستین روش همان روش جراحی باز است. لاپاروسکوپی روش دیگر جراحی واریکوسل و هرنی است. البته نوعی جراحی میکروسکوپی هم برای واریکوسل وجود دارد که میکروسرجری خوانده می‌شود.
    با ما همراه باشید تا نگاهی به مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی داشته باشیم.

آشنایی با بیماری واریکوسل و هرنی :

بیماری واریکوسل (Varicocele) یا واریس بیضه یکی از بیماری‌های مردانه است که در صورت درمان نشدن، می‌تواند منجر به ناباروری شود. پزشکان با جراحی واریکوسل، این مشکل را برطرف می‌کنند و جریان خون بیضه را به روال عادی بازمی‌گردانند.
    بیماری هرنی (Hernia) یا فتق نیز به خارج شدن بافت‌های بدن از جای اصلی خود گفته می‌شود. بیماری هرنی یا فتق در بخش‌های مختلفی از بدن زنان و مردان اتفاق می‌افتد و در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود. برای مثال در فتق کشاله ران که بیضه مردان را درگیر می‌کند، بافت‌های نگهدارنده دیواره شکم و کف لگن به‌دلایلی از حالت اصلی خود خارج شده، شل می‌شوند. این مشکل یک برآمدگی در کشاله ران فرد پدید می‌آورد که در زمان سرفه کردن یا بلند کردن اجسام سنگین باعث درد می‌شود. از انواع فتق‌های دیگر باید به فتق ناف و فتق شکمی اشاره کنیم.
    بهترین راه درمان بیماری‌های واریکوسل و هرنی جراحی است و مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی روند بهبودی بیمار را سریع‌تر می‌کند.

مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی :

پس از جراحی واریکوسل، امکان دارد کبودی‌هایی در کشاله ران بیمار دیده می‌شود که تا 3 یا 4 هفته آینده برطرف می‌گردد. اندکی درد در روزهای نخستِ پس از عمل هم طبیعی است. درمان فتق هم چه به صورت باز و چه به‌صورت لاپاروسکوپی انجام شود، با اندکی درد همراه است که شاید نیاز به خوردن مسکن داشته باشد. مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی شامل موارد مختلفی است که رعایت هریک از آنها به بهبودی شما سرعت می‌بخشد.

مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی:

انواع مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی :

1- کنترل درد پس از جراحی واریکوسل و هرنی :

هر جراحی کوچکی ممکن است همراه با درد باشد. پزشکان برای تسکین درد، پس از جراحی واریکوسل و هرنی ممکن است مسکن‌هایی تجویز کنند. از کمپرس یخ و قرار دادن آن روی کشاله ران خود هم می‌توانید برای تسکین درد، پس از جراحی واریکوسل استفاده کنید. البته دقت کنید که گاهی پس از این عمل، بیضه چپ فرد دچار درد می‌شود که به‌دلیل احتقان و تجمع خون در بیضه است. اگر این درد شدید نباشد و شما دچار آب آوردن بیضه نشده باشید، مسئله مهمی نیست و نباید آن را جدی بگیرید.هر نوع درد شدید و یا بدتر شونده را ختما باید به طور اورژانسی به پزشکتان اطلاع بدهید.

2- استراحت پس از جراحی واریکوسل و هرنی :

نخستین مرحله مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی استراحت پس از عمل جراحی است. دوره استراحت پس از جراحی واریکوسل طولانی نیست و چند ساعت دراز کشیدن پس از عمل برای آن کافی است. 24 تا 72 ساعت استراحت هم بیمار را به حالت عادی بازمی‌گرداند. قدم زدن و پیاده‌روی پس از جراحی از روز سوم یا چهارم به بعد توصیه می‌شود هر چند درموارد جراحی دو طرفه مدت استراحت بیشتر باشد بهتر است.
    جراحی هرنی هم عمل دشواری نیست. البته تا چند روز پس از جراحی فتق نمی‌توانید تحرک عادی داشته باشید و از بلند کردن وسایل سنگین هم باید خودداری کنید. جراحی فتق دوره بهبودی طولانی‌تری دارد و بهتر است تا پایان این دوره، از هرگونه فعالیتی که نتیجه جراحی را به خطر بیندازد خودداری کنید. از فعالیت سنگین و تمرینات ورزشی سنگین که با فشار به عضلات شکم همراه باشند برای چهار تا شش هفته پرهیز کنید.

3- مراقبت از محل زخم جراحی واریکوسل و هرنی :

از نکته‌های مهم در مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی، مراقبت از محل زخم و بخیه‌ها است. پس از جراحی واریکوسل، امکان دارد محل زخم دارای ترشحات رقیق و صورتی‌رنگی است که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. بین دو تا پنج روز پس از عمل جراحی واریکوسل و هرنی (به صلاح‌دید پزشک) نباید محل بخیه‌ها خیس شوند. بسیاری از پزشکان پس از دوتا سه روز اجازه باز شدن پانسمان و رفتن به حمام را می‌دهند، اما توصیه می‌کنند روی محل زخم و بخیه‌ها نباید لیف کشیده شود.

بیشتر بدانید : مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات و ناگفته‌های آن!

4- مراقبت‌های تغذیه‌ای پس از جراحی واریکوسل و هرنی :

رعایت کردن نکات تغذیه‌ای یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی است. چند ساعت پس از جراحی واریکوسل و هرنی نوشیدن مایعات را شروع کنید. اگر حالت تهوع ندارید، می‌توانید به غذا خوردن نیز بپردازید. البته اگر جراحی شما با بیهوشی عمومی صورت گرفته باشد، بد نیست یک روز صبر کنید و پس از آن تغذیه عادی خود را دنبال کنید. خوردن سبزی‌های تازه و میوه از نکته‌های مهم تغذیه‌ای در مراقبت‌های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی است.
    خوردن سوپ و غذاهای کم‌چرب مانند برنج ساده و مرغ از نکته‌های خوبی است که می‌توانید به آنها عمل کنید. توجه داشته باشید از خوردن خوراکی‌هایی که باعث یبوست می‌شوند، خودداری کنید. خوردن خوراکی‌هایی مانند انجیر هم کمک می‌کند تا دچار یبوست نشوید. البته در صورت دچار شدن به یبوست و صلاح‌دید پزشک، می‌توانید از ملین‌ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی نوشیدن مایعات فراوان است.

5- مراقبت‌های دارویی پس از جراحی واریکوسل و هرنی :

نیازی به گفتن نیست که پس از هر جراحی داروهای مختلفی برای بیمار تجویز می‌شود که باید در زمان خود مصرف شوند. این داروها ممکن است ضد درد، آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر باشند.

6- فعالیت بدنی و شروع کار پس از جراحی واریکوسل و هرنی :

خوشبختانه جراحی واریکوسل ، عمل سنگینی نیست و بیمار چها تا پنج روز پس از جراحی می‌تواند به سر کار خود باز گردد. البته اگر شغل بیمار بدنی و سنگین باشد، نیاز است تا دستِ‌کم یک هفته در خانه به استراحت بپردازد. مراقبت های بعد از جراحی هرنی کمی طولانی‌تر می‌شود.
    شروع فعالیت بدنی پس از درمان فتق کمی طولانی‌تر است و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. برای بازگشت به زندگی روزمره، پس از جراحی فتق، با پزشک خود مشورت کنید.

7- ورزش کردن بعد از جراحی واریکوسل و هرنی :

انجام پیاده‌روی و ورزش‌های سبک پس از این دو جراحی هیچ منعی برای شما ندارد. اما توجه داشته باشید که بازگشت به فعالیت‌های ورزشی سنگین‌تر مانند ورزش‌های شکمی، وزنه زدن، دوچرخه‌سواری و دویدن باید چهار تا شش هفته به تاخیر بیفتد. همچنین بلند کردن وسایلی با وزن بیش از چهار و نیم کیلوگرم، به‌ویژه پس از عمل فتق، منع شده است.

8- رانندگی بعد از جراحی واریکوسل و هرنی :

از مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی آن است که تا چند روز از انجام رانندگی بپرهیزید. البته بسیاری از پزشکان رانندگی پس از جراحی واریکوسل را منع نمی‌کنند. برخی نیز عقیده دارند بهتر است یکی دو روزی استراحت کنید و پس از آن به رانندگی بپردازید. اما پس از جراحی فتق، حداقل یک نا دو هفته صبر کنید در صورت نداشتن مشکل، رانندگی کنید.

9- رابطه جنسی بعد از جراحی واریکوسل و هرنی:

بسیاری از پزشکان منعی در رابطه جنسی پس از جراحی واریکوسل نمی‌بینند و از72 ساعت پس از جراحی، آن را بی‌ضرر می‌دانند. اما توصیه شده تا حداقل یک هفته پس از جراحی هرنی از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید. پس از آن در صورت نداشتن درد در بیضه‌ها، ممانعتی برای این مسئله وجود ندارد.

علائم خطرناک پس از عمل واریکوسل و هرنی:

علائم خطرناک پس از عمل واریکوسل و هرنی :

در صورت دیدن هریک از علامت‌های زیر در جراحی واریکوسل باید موضوع را به پزشک گزارش دهید:

• ترشح زیاد یا خون‌ریزی زخم.
    • تب بیشتر از 38.5 درجه سانتی‌گراد.
    • ورم کردن شدید اطراف بیضه‌ها.
      هر نوع درد شدید شونده و بدتر شونده بیضه(درد بیضه بعد از جراحی باید مداوم در حال کاهش و برطرف شدن باشد و نباید ثابت بماند یا بدتر شود)
      همچنین در صورت دیدن موارد زیر پس از جراحی فتق، حتما پزشک خود را باخبر کنید:
    • دردهای شدید در شکم و بیضه.
    • تب بالای 38.5 درجه سانتی‌گراد.
    • لرز.
    • قرمزی، همراه با داغ شدن محل زخم و ترشح چرکی از جای زخم.
    • تهوع و استفراغ.
    • سخت شدن دفع ادرار.

سخن پایانی :

پس از هر جراحی کوچک یا بزرگی، رعایت نکته‌های مراقبتی بدن شما را به شرایط پیش از جراحی بازمی‌گرداند. با عمل به نکته‌های مهم مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی دوره بهبودی کوتاه‌تری داشته باشید و به زندگی عادی بازگردید.

1. Yamor گفت:

سلام داکتر صاحب بیضه چپم افتاده گی دارد یعنی کار کرد نداره از وقتی که بیضیم افتاده میل جنسیم کم شده بعضی او قات درد هم میکند

2. بهمن گفت:

باعرض سلام وخسته نباشید..دکترجان من یکسال ونیم پیش درهمدان پیش دکترباب الحوائجی عمل واریکوسل گرید۲دوطرفم میکروسرجی کردم وبعداز عمل هم مدام دارومصرف کردم ایدگلدن اسپریزن ال کانتنین کوکیوتن وپودروو..غیره چندبارآزمایش دادم که هرازمایش بهتر از قبلی بوده..ولی تاکنون موفق نشدم چکاربایدکنم زودتر به نتیجه برسم برای بارداری..همسرم ازمایش داده و مشکلی هم ندارد..چقددیگه زمان میخواد بازم باید دارو مصرف کنم؟

3. محمد خ گفت:

سلام دکتر یک ماه قبل عمل فتق کشانه ران سمت راست با مش جذبی انجام دادم چند روز درد بیضه درد سمت راست دارم از روز اول بعد بیضه سمت راست بالا مونده پایین نمیاد دپلر رنگی و عکس هسته ای رفتم فرموند که خون جریان دارد اما ضعیف شده نسبت به اونیکی بیضه حدودا یک سانت یا یه کم بیشتر کوچکتر از سمت چپ هست راه درمان چیه دکتر با برداشتن مش مشکل حل میشه پیش چندین دکتر رفتم جوابی نگرفتم آیا دکتر که عمل کرده باعث شده این مشکل پیش لطفا کمک کنید خیلی ناراحتم راه درمان رو بفرمایید ممنون میشم خیلی نگرانم یعنی باز کوچکتر خواهد شد و بیضه از بین میره درآینده دوچار مشکل میشم ؟