پروتز هیدرولیک و مراقبت بعد از جراحی
درباره پروتز هیدرولیک و مراقبت بعد از جراحی بیشتر بدانید
اسفند 21, 1401
تست نعوظ شبانه چیست
اسفند 21, 1401

ریجی اسکن چیست؟

  • ریجی اسکن چیست ؟

    ما در کلینیک خود مرتباً تماس‌هایی از طرف مردانی داریم که می‌پرسند: دکتر، آیا ریجی اسکن هم انجام می‌دهید؟ و پس از اینکه از آنها سؤال می‌شود که مشکل شما چیست؟ می‌گویند علائمی دارند که نشان دهنده اختلال نعوظ است و به آنها توصیه شده که بهتر است یک ریجی اسکن انجام دهند. اینکه مردم ریجی اسکن را به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند نشان دهنده این است که این روش محبوبیت و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و بیمارانی که هیچ دانشی از پاتوفیزیولوژی و عوامل خطر منجر به اختلال نعوظ ندارند نیز می‌خواهند که با این دستگاه آزمایش شوند. بنابراین، در این مقاله تصمیم داریم در مورد اینکه ریجی اسکن چیست و آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا نه صحبت کنیم.

    اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، یک مشکل رایج در بین بسیاری از مردان، به‌ویژه در سنین بالای 40 سال است. در یک تعریف ساده، اختلال نعوظ، ناتوانی در حفظ نعوظ آلت تناسلی برای انجام عمل مقاربت جنسی است. بروز چنین مشکلی هم می‌تواند منشأ روانی و هم منشأ جسمانی داشته باشد. ضمن اینکه زمانی که منشأ اختلال نعوظ جسمانی است، علل عصبی و عروقی نیز دخیل هستند. در نتیجه، به منظور تشخیص صحیح اینکه اختلال نعوظ نوروژنیک یا فیزیولوژیک است، از دستگاه ریجی اسکن استفاده می‌شود.

    اگر چه اختلال نعوظ مسئله‌ای است که ممکن است در بین مردان مسن شایع‌تر باشد، اما عوامل دیگری همچون استرس، اضطراب، افسردگی، بدخلقی، دیابت و نوشیدن بیش‌ازحد الکل نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز این مشکل در افراد جوان‌تر نیز باشد.

    بنابراین، چه سن شما کم باشد و چه مسن باشید، زمانی که با این بیماری مواجه می‌شوید، تشخیص علت آن حائز اهمیت است و باید به پزشک خود مراجعه کنید. در چنین مواقعی، برای تشخیص علت بروز چنین مشکلی، پزشکان معمولاً از برخی مردان می‌خواهند که از دستگاهی به نام ریجی اسکن (RigiScan) یا تست نعوظ شبانه (Nocturnal Erection Test) استفاده کنند. آزمایش‌هایی که توسط این دستگاه انجام می‌شود می‌تواند مشخص کند که آیا علت ناتوانی جنسی ناشی از یک مشکل روانی یا جسمانی (یک وضعیت سلامتی با یک فرآیند بیماری قابل اندازه‌گیری و قابل مشاهده) است. همچنین آزمایش ریجی اسکن می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا بهترین گزینه‌های درمانی برای اختلال نعوظ را پیدا کنند.

    روش کار کردن با دستگاه ریجی اسکن :

    دستگاه ریجی اسکن با باتری کار می‌کند و آن قسمت از دستگاه که گزارشات را ثبت می‌کند به دور ران یا کمر بسته می‌شود و علاوه بر آن مجهز به دو حلقه است. یکی از حلقه‌ها در اطراف قاعده آلت تناسلی و حلقه دیگر در قسمت سر آلت تناسلی قرار گرفته و هر پانزده یا سی ثانیه یک بار سفت می‌شود و بدین صورت قدرت نعوظ را اندازه‌گیری می‌کند. استفاده از این دستگاه بسیار آسان و بدون نیاز به وارد کردن آن در بدن بوده و در نتیجه هیچ دردی نیز ایجاد نمی‌کند.

    برای اینکه ریجی اسکن انجام شود، مهم است که بیمار طی یک تا دو شب در بیمارستان بستری شود، چرا که بستری شدن یک شب تنها ممکن است نتایج مثبت کاذبی را ارائه دهد که معمولاً غیر قابل قبول است. البته امکان آزمایش کردن در خانه نیز وجود دارد، اما اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند که این کار در بیمارستان انجام شود.

    نظریه‌های مختلفی در مورد بادکردگی و سفتی شبانه آلت تناسلی (Nocturnal Penile Tumescence and Rigidity = NPTR) ارائه شده است. با این حال، ذکر این نکته کافیست که آزمایش نعوظ و سفتی شبانه آلت تناسلی برای سلامت طبیعی آلت تناسلی موردنیاز است. یک آزمایش نعوظ و سفتی شبانه آلت تناسلی علت نوروژنیک اختلال نعوظ را رد می‌کند.

    تشخیص‌هایی که توسط ریجی اسکن انجام شده است، برای بیش از چهل سال به رکن اساسی تحقیقات در مورد اختلال نعوظ تبدیل شده است. بدین وسیله، پزشکان می‌توانند با روشی ایمن، قابل اعتماد و عینی برای ثبت اینکه آیا یک درمان دارویی می‌تواند تأثیر سودمندی در رفع مشکل اختلال نعوظ داشته باشد یا خیر در اختیار داشته باشند. ثابت شده است که دستگاه ریجی اسکن یک انتخاب محبوب و پرطرفدار برای مطالعه‌ی این بیماری است، زیرا استفاده از آن به سرعت و به آسانی امکانپذیر بوده و پوشیدن آن نیز راحت است و هیچ ناراحتی قابل توجهی نیز ایجاد نمی‌کند.

    سخن آخر

    اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی محدود به یک سن خاص نیست. در شرایط معمول ممکن است مردان مسن به دلایل ضعف جسمانی دچار این اختلال شوند، اما مردان جوان نیز به دلایلی همچون استرس، اضطراب، افسردگی، بدخلقی، دیابت و نوشیدن بیش‌ازحد الکل با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. بنابراین، برای تشخیص علت اصلی بروز اختلال نعوظ لازم است که به پزشک خود مراجعه کرده و در صورت لزوم از دستگاه ریجی اسکن استفاده کنید. پس اگر شما نیز در عین سلامت جسمی در حال تجربه اختلال نعوظ هستید، ممکن است نیاز به آزمایش بادکردگی و سفتی شبانه آلت تناسلی با استفاده از دستگاه ریجی اسکن داشته باشید

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    1 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *