درمان اختلال نعوظ با پی آر پی PRP
درمان اختلال نعوظ با PRP
مرداد 10, 1402
مزایا و معایب واکسن گارداسیل
مزایا و معایب واکسن گارداسیل
مرداد 10, 1402

ختنه و مراقبت های پس از آن

  • ختنه روش جراحی برداشتن پوستی است که نوک آلت تناسلی را پوشانده است(برداشتن پوست ختنه گاه). ختنه توسط طیف گسترده ای از پزشکان و متخصصان از جمله پزشکان اطفال، متخصص زنان و زایمان و پزشکان ارولوژی انجام می شود. برخی از پزشکان معتقدند که ختنه باید در همان 10 روز اول پس از تولد انجام شود.

    روش های مختلفی برای ختنه در سرتاسر جهان وجود دارد، اما تمام تکنیک ها با قطع گردش خون در پوست ختنه گاه و بلافاصله برداشتن آن با جراحی انجام می گیرد. این روش جراحی بسیار ساده است و از شروع تا پایان آن فقط حدود 10 دقیقه طول می کشد.

    مهم است که بدانیم بعد از ختنه نوزاد چه دستورالهمل هایی برای مراقبت از او را دنبال کنیم. اگرچه پزشک از یک ماده بی حس کننده روی آلت تناسلی استفاده می کند، اما طبیعی است که کودک پس از ختنه کردن، کمی ناراحت یا ناآرام باشد.

    ختنه نوزاد و مراقبت های پس از آن

    عوارض ختنه نوزادان

    اگرچه ظاهر آلت تناسلی می تواند برای والدین در طول دوره نقاهت ناراحت کننده باشد، اما کاملا طبیعی است که ناحیه ختنه در حین بهبودی قرمز یا کبود شود. همچنین ممکن است که نوزاد با علائم و عوارض ذیل نیز مواجه شود:

    1) لکه های خونی

    وجود لکه کوچک خون روی پوشک نوزاد در روزهای پس از ختنه کاملا طبیعی است. اگر خونریزی متوقف نشود و به صورت مداوم ادامه پیدا کند و یا بیشتر از یک لکه خونی به اندازه یک سکه در پوشک باشد، باید به پزشک جهت معاینه نوزاد مراجعه کرد.

    2) قرمزی یا تورم آلت تناسلی

    آلت تناسلی ختنه شده نوزاد مانند هر نوع زخم پوستی دیگری است، بنابراین قرمزی یا تورم اطراف نوک آلت تناسلی پس از ختنه طبیعی است. با گذشت زمان، این تورم و قرمزی کاهش می‌یابد.

    مدت زمان بهبودی پس از ختنه چقدر است؟

    بهبودی پس از ختنه کمی زمان می برد. با این که عمل ساده ای است، اما مانند بسیاری از روش های جراحی دیگر، نیازمند یک دوره بهبودی است. در اینجا چند نکته در مورد ختنه وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

    ختنه تحت بیهوشی عمومی انجام نمی شود، بنابراین نوزادان در طول عمل کاملا هوشیار هستند. کمی قبل از شروع، یک ماده بی حس کننده از طریق تزریق یا یک کرم موضعی روی آلت تناسلی استفاده می شود. این کار به طور موقت احساس درد و سوزش را در ناحیه آلت تسکین می دهد و نوزاد در طول عمل درد نخواهد داشت. با این حال، مانند هر زخم دیگری، درد و ناراحتی ناشی از آسیب به پوست اطراف نوک آلت تناسلی برای نوزاد در هنگام بهبودی آزاردهنده است.

    پزشک توصیه های لازم را به منظور کاهش درد و ناراحتی برای نوزاد تجویز می نماید. به طور کلی بهبودی نوزاد پس از ختنه معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

    نکاتی برای مراقبت پس از ختنه نوزاد

    ختنه یک روش جراحی رایج است که در اکثر موارد بدون هیچ گونه عارضه ای بهبود می باید. با این حال، در مرحله بهبودی پس از عمل، دستورالعمل هایی وجود دارد که می تواند به روند بهبودی کمک کند. این دستورالعمل ها عبارتند از:

    • هنگام مراقبت از نوزادان ختنه شده، تمیز نگه داشتن ناحیه ختنه بسیار مهم است تا از عفونت جلوگیری شود. هنگام تعویض پوشک ، با استفاده از صابون ملایم و بدون عطر و با آب گرم محل ختنه را تمیز نمایید. جریان هوا برای خشک کردن ناحیه ختنه کافی است؛ چرا که احتمال تحریک ناحیه توسط حوله یا پارچه های دیگر را کاهش می یابد.
    • در طول هر بار تعویض پوشک، آلت تناسلی را با شستشوی منظم تمیز نگه دارید و پانسمان روی زخم را تعویض نمایید. تماس نزدیک بین پوشک و آلت تناسلی ممکن است برای کودک ناراحت کننده باشد، بنابراین تا زمانی که این ناحیه بهبود نیابد، بهتر است پوشک را کمی شلتر از حد معمول ببندید.
    • بعد از عمل ختنه، نوزادان اغلب یک لایه نازک از بانداژی دارند که نوک آلت تناسلی را می پوشاند. این لایه معمولاً به محض ادرار کردن نوزاد از بین می‌رود، اما تا آن زمان، تا حدودی از پوست زیرین محافظت می‌کند. پس از آن، با مالیدن کمی ژل یا کرم آنتی بیوتیک به نوک آلت تناسلی در طول هر تعویض پوشک به مدت پنج تا هفت روز، ناحیه ختنه را تمیز نگه دارید.
    ختنه نوزاد و مراقبت های پس از آن

    چه زمانی باید فوراً به پزشک مراجعه نماییم

    در اکثر موارد، نوزادان پس از ختنه بدون هیچگونه عارضه خاصی پس از 7 تا 10 روز بهبود می یابند. با این حال، والدین باید در این دوره هوشیار باشند و در صورت مشاهده علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه نمایند:

    • مشکل در ادرار کردن
    • تب
    • ترشحات بدبو
    • افزایش قرمزی یا تورم ناحیه ختنه
    • خون ریزی بیش از حد

    منابع:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    4 دیدگاه

    1. […] آلت تناسلی در پسران ختنه شده، زمانی اتفاق می‌افتد که پوست تنه آلت تناسلی به […]

    2. محمدی گفت:

      سلام خسته نباشید
      من پسرم رو در دوماهگی به روش حلقه ختنه کردیم الان که شش ماهش شده سر آلت مثل سر لاکپشت داخل می‌ره طوری که دیگه سر آلت دیده نمیشه فقط هنگام ادرار بیرون میاد من خیلی نگرانم هستم
      کی درست میشه آقای دکتر
      خطرناک نیست؟؟
      مشکلی نداره بنظرتون ؟؟
      پسرم زیاد چاق نیست معمولیه آلان ۷ کیلویه
      ممنون میشم بهم کمک کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *